Dag 21: Dubai en naar huis

28 februari 2018 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Gisterenavond perfec afgesloten met Running Egg. Echt, dit is onze favoriet. Een vrouw zegt  tegen mij: how are you? Vreemd en meteen herken ik haar: de gids van de Food Tour van 2 jaar geleden. Grappig, door haar komen we hier en dat melde we meteen aan de eigenaar die ook kwam vragen hoe we hier kwamen en of hij ons nog een keer ziet. Ja, maar niet deze week. Op Rambuttri een laatste borrel en toen naar Airport. Wat een drukte maar omdat we online al waren ingecheckt konden we in de korte rij. Maar daarna douane en paspoort controle. Al met al 1,5 uur onderweg geweest. Na wat eten, wakker blijven bij gate E2A. Nog 40min dan mogen we slapen.

Vlucht ging voorspoedig. Beiden het opstijgen niet mee gekregen. Ontbijtje viel tegen. Dubai airport is groot. Na een uur en een soepele paspoort controle zaten we bij het meetingpoint te wachten op Mustafa. Keurig op tijd kwam hij aanlopen en begin zijn verhaal.

We reden richting het oude centrum en kregen veel info. Dubai is vernoemd naar een diertje zoals hun het uitspreken doebie. Niet dat dit heb kunnen terugvinden op internet. We begonnen met een boottochtje op de rivier die belangrijk was om het oude en het nieuwe gedeelte van Dubai te laten ontstaan. Dubai was een handelsroute voor het goud maar dat veranderd toen er olie werd gevonden eind jaren 60. Maar , de oprichter van Dubai wist dat hij niet alleen op olie moest rekenen wilde Dubai blijven voortbestaan midden in de woestijn. Voornamelijk toerisme en business draagt bij aan de economie van Dubai.

De eerste stop van de spice souk. Leuk om te zien. Niet alleen kruiden voor eten maar ook voor wondjes, geurtjes etc. Saffraan is daar in overvloed te koop. Vervolgens naar de gold souk. Overal camera’s. Niet alleen daar maar alle huizen, auto’s. Het schijnt heel veilig te zijn in Dubai.

Auto in naar de Marina. Wat een sky line. Hoge gebouwen voor zowel business, hotel of woonruimte. Je vraagt je af wat er leeg staat. Ze blijven bouwen ivm de Expo in 2020. Mustafa vraagt zich ook af, wat daarna? Men blijft op zoek naar attracties  die het toerisme hoog houdt.

Naar de Palm gereden. Eilanden in vorm van een Palm. Tevens een Atlantis hotel. Was grappig. Ze maken nu ook eilanden in de vorm van de wereld. Je kan dus een eilandje Nederland kopen.

Vervolgens naar de Burj Kalifa. Het hoogste, smalste gebouw ter wereld. Ze zijn al bezig een nieuwe te bouwen. Goed, rij in en schuifelen. In Dubai regent het 3 x per jaar. You got it? (Een uitspraak van mustafa na elke anekdote). Na 1 minuut waren we op verdieping 124 en ja wel, regen. De zon was weg dus het uitzicht wat we verwachtten viel iets tegen. Als je niet gaat, weet je het niet. Door de bewolking heen konden we wel zien hoe Dubai er uit ziet. Een grote stad midden in de woestijn. Beneden de auto in naar vliegveld.

Wat vonden wij van Dubai? Wij waren er maar 5 uur en moe. Wellicht zagen we het daardoor anders. Een paar dagen Dubai? ... denk het niet. Wil je winkels, luxe, strand. Prima. Wel blij dat we het hebben gezien.

Vlucht naar Amsterdam verliep prima. Wendy stond met onze jassen klaar. Van BK (Bangkok) naar BK (berenkoud). Thuis worden we verwelkomd door de katten. Heerlijk. Douchen en slapen.

Heerlijke 3 weken achter de rug. Toch wat gedaan  maar ook zeker onze rust gepakt. Moet wel want mijn lichaam heeft mij duidelijk gemaakt dat ik er nog niet ben. Vanochtend AVL gebeld ivm met mijn schouder en arm daar ik sinds de eerste vlucht naar huis ook steken van pijn heb onder de borst en niet alleen schouder. Daar het niet in bestralingsgebied is advies om naar de huisarts te gaan. Conclusie: morgen fysio ivm frozen shoulder en de longfoto gaf aan een kleine ontsteking. Uitzieken en bellen als koorts ontstaat.

We kijken terug op een fijne vakantie. Begin mei gaan we met de familie een weekje naar Portugal en daarna ........ er zijn plannen, maar eerst de gezondheid op orde.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Olagina:
    1 maart 2018
    Fijn dat jullie weer thuis zijn. Nu nagenieten van alles. En Nicole beterschap xxxx
  2. Eric spreeuw:
    1 maart 2018
    Welcome home en nu genieten van de indrukken en het koude kikkerland .......en heel sterkte met je schouder Nicole ....doei doei groetjes
  3. Ria Detische:
    1 maart 2018
    Geniet van jullie thuiskomst. En alles wat jullie hebben meegemaakt.
    Doe het rustig aan Nicole. Veel beterschap.
  4. Thom:
    2 maart 2018
    Wat een mooi afsluitend verhaal. Dubai, ook wauw. Blij dat jullie er weer zijn. Lekker uitrusten nu, herstellen en dan een KOP KOFFIE! ;-) Dikke kus! X
  5. Marian:
    2 maart 2018
    Wat een prachtige reis, dank voor het meegenieten ;-)) Fijn dat jullie er weer zijn en beterschap meis XX