Dag 01 & 02 : Arrivé en France: Colmar

31 augustus 2020 - Colmar, Frankrijk

2020 is een ander jaar qua reizen als dat we hadden gedacht. Niet met de trein (de trans Mongolië Express is een jaar uitgesteld) maar met de auto. Niet om 5 uur richting Schiphol maar 5 uur ‘s ochtends de auto in voor 3 weken Frankrijk. Niet wachten op de zin:  “Chicken or Pasta”, maar keuze stress bij Starbucks of die Cinnamonroll wel of niet lekker is bij de “Late Machiato”? Je hebt immers niet voor niets, ‘s ochtends broodjes kaas lopen smeren.  En toch, op zo’n kleine parkeerplaats waar je hoopt dat de wc’s kuis zijn, smaakt zo broodje naar meer. Naar meer vakantie gevoel. Want dat gevoel werd niet aangewakkerd door de regen.

Het regende behoorlijk toen we aankwamen in Colmar. Om vervolgens er snel achter te komen dat alles tussen de middag dicht is. Zo ook de receptie van ons appartementje. Zo stonden we in een parkeergarage snel onze korte door een lange broek te vervangen. Tja, we waren enthousiast toen we met 15 graden vertrokken. Met regenjas Colmar verkennen.

Na een prima wandeling door Colmar haalde we gisteren de sleutel op van ons appartementje. Klein maar gezellig en zo zaten we na en lange dag onder genot van de eerste Franse kaasjes en het eerste Franse stokbrood, de finale van de 2e etappe in de tour te kijken. Moe van de lange dag en de drukte van afgelopen weken maakte dat we snel, maar met een heerlijk vakantiegevoel in slaap vielen. Nous sommen arrivés!!!

Het eerste wat we vanochtend deden was een supermarkt zoeken. Even met de auto en lekkere dingen ingeslagen voor ontbijt etc. Dat eten gaat wel goed komen de aankomende weken. Het was droog dus buiten eten.

Vervolgens zijn we naar het centrum gelopen. Ineens zagen we op de staat goudkleurige driehoeken met een afbeelding van het Vrijheidsbeeld. De ontwerper van het Vrijeheidsbeeld komt uit Colmar. Een replica is op 20 minuten buiten Colmar te vinden. Deze driehoeken wijzen je de weg door de stad (of is het een dorp). Een route van zo’n 6,5 kilometer dus na het eerste terrasje pikte we deze route op.

Na een kleine 10 minuten stonden we in het park tegenover ons appartementje. We hadden de route dus meteen kunnen oppakken. De route liep langs mooie parken, oude historische gebouwen (Watertoren, de rechtbank). Het centrum is  ook klein genoeg om voor je gevoel overal zo’n 3 keer langs te lopen.

De lunch bestond uit een Tarte Flambe (een soort Flammenkuchen) en een bordje Escargots. Heerlijke slakjes in knoflookboter. De Franse keuken zal centraal staan deze vakantie.

In tegenstelling tot gisteren maar 1 regenbui en toen zaten we al op een terras. Verder hebben we zo’n 15 kilometer door Colmar gestruind.

We waren net op tijd thuis voor de de finale van etappe 3 van de Tour de France. Dat onder genot van Franse Tappas. Oa. Heerlijke Münster (stinkkaas)

Morgen gaan we voor 3 nachten naar Lac de Annecy.

Groetjes,

Jeroen & Nicole

1. Corina:
    31 augustus 2020
    Dat gaat wel goed komen de komende weken! Heel veel plezier. Het is jullie gegund. Kijk uit om jullie weer te volgen met alle verhalen en fotos. De eerste foto's zijn alweer veelbelovend!
  2. Ramona:
    Heerlijk geniet ervan 😘
  3. Kees:
    31 augustus 2020
    Jeroen & Nicole, Colmar prachtige stad, wij zijn er een aantal keren geweest. er zit een mooi sterren restaurant daar hebben wij gegeten tijdens een wijnreis van Bart Purmerend.
    Geniet er van: En het is nu de tijd van de druivenpluk je kan zo hier of daar een dag mee plukken voor de de gezelligheid. Husseren-les-Châteaux daar zit je vlakbij jullie zijn er wel eens geweest ......zalm roken ..... veel plezier en geniet er van
  4. Olagina:
    31 augustus 2020
    Lekker genieten, mooie foto,s , slakken zou ik overslaan
    Olaf, gina , femke
  5. Janine:
    Fijne vakantie
  6. Gonnij:
    Mooie foto's ik ben 't met gina eensdie slakken 🐌😧
  7. Anita van Duren:
    31 augustus 2020
    Geniet van jullie vakantie!! De foto's zijn nu al mooi, benieuwd wat er nog volgt😊.
  8. Ria Detische:
    31 augustus 2020
    Hij jullie twee op vakantie op vakantie lekker Frankrijk. Wat een fijn lekker land, door de Vogesen gereden de wijn route. Maar ja eten is meer besteed aan jullie denk ik dan vooral de speciale dingen. Ik ben benieuwd wat jullie daar allemaal gaan ontdekken.
    Groetjes en vooral u amuseren
  9. Kim Munster:
    31 augustus 2020
    Leuk om weer te lezen. Fijne vakantie!!!
  10. Judith (van Ger):
    1 september 2020
    Leuk weer! Wij op vakantie jullie reisverhaal lezen. Geniet!