Dag 02: Porto ontdekken.

11 april 2019 - Porto, Portugal

Porto was gehuld in de mist. We konden de overkant niet zien. Maar de weersvooruitzichten waren net als gisteren goed dus het zal straks wel open trekken.

Op ons gemak naar de bakker. Lekkere broodjes gehaald en de eerste Pastel de Nata. Heerlijk ontbeten. Ondertussen zag je de blauwe lucht achter de wolken. Net als gisteren heeft het even tijd nodig, maar dan trekt het helemaal open.

Naar het treinstation gelopen, het startpunt van de groene route uit de Time to Momo gids. In 1916 was de bouw van het station gereed en had Porto zijn belangrijkste treinstation midden in de stad. In de stationshal zijn alle muren bedekt met de bekende Portugese tegels, azulejos. Blauwe tegeltjes.

Hier de wandelroute gestart. Alles is hier oud en volgens ons wordt er veel gerestaureerd. Zo kwamen we bij Murhala Fernandina, een aantal oude stads muren om de stad te beschermen. Jammer, dat ze daar aan het  restaureren waren dus we konden niet naar binnen. Vlak voor de Luis I brug een koffie stop. De zon liet zich zien en het voelde warmer als de 14 graden die het internet aangaf.

We stonden aan het begin van het bovenste gedeelte van de brug. Wat een uitzicht gaf dat. Je kreeg een goed beeld van het oude centrum. We lieten de kabelbaan links liggen en besloten om terug naar het oude centrum te lopen en de route daar op te pakken.

Zo liepen we door kleine straatjes naar beneden. Langs oude gebouwen en het ene straatje was nog leuker en mooier dan de ander en dat gold ook voor het daling percentage. Na wat zigzaggend naar beneden te zijn gelopen belanden we op het plein aan het water en hebben we onze dorst gelest.

Vervolgens via het onderste gedeelte van de brug naar de andere klant gelopen. Daar vind je alle Port huizen. We besloten om bij Porto Cruz op de vierde verdieping wat te gaan eten. Heerlijk op een terras met Porto op de achtergrond. En wat waren deze Portugese tapas geweldig: Makreel met uien compot, de zachte kaas met pompoen marmelade, de gegrilde  pepers  en de gefrituurde inktvis met een tartaarsaus. Deze laatste was zo lekker dat we die nog maar een keer bestelde. Nog nooit zo’n malse inktvis gegeten. Met daar naast een Superbockbiertje en een Pink Mojito (De rum is vervangen door roze Port). Die Pink Mojito was erg lekker. Goed , dit bied kansen mbt een eventuele port proeverij ..... Wie weet.

Op ons gemak weer de route terug gevolgd langs het water. Het oude Douane kantoor hebben we niet kunnen vinden maar na een zoveelste terrasje ons appartementje wel. Dat vonden de voetjes niet echt erg. De 15 kilometer die we hebben gelopen, omhoog, omlaag etc, die voel je wel in de kuiten. Het zonnetje heeft ook rozig gemaakt dus even lekker niets.

Bij de receptie gevraagd naar een goed restaurant in de buurt. Het werd Taberna D’Avo. Grootmoeders restaurant. Bacaljao Broa (kabeljauw met broodkruim en kriel) en viskoekjes met rijst. Prima dessertje en voldaan naar het appartement. Een afzakkertje in de haven .... onze kuiten protesteerde meteen.

Dank voor die ene collega die mij erop attendeert dat ik 16-10 weer terug ben (zie reacties). Ik zal kijken hoe ik de rest van mijn vrije dagen zal invullen tot oktober ;-)

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Klaas de Waal:
    13 april 2019
    Alles gezien van de laatste 3 dagen. Erg informatief en prachtige plaatjes. Weinig tijd gehad om details te be kiijken door drukte in de privê sfeer. Ik heb niet zoveel met Portugal (ook niet met Spanje) maar vind jullie plaatjes en indrukken toch wel erg interessant.