Dag 03: Roadtrip naar Douro Vallei

12 april 2019 - Porto, Portugal

Toen de wekker ging en we naar buiten keken, beloofde het een mooie dag te worden. De lucht was al blauw en de zon scheen. Bij de bakker broodjes en drinken gehaald en naar de metro gelopen. Beide metro’s reden voor onze neus weg wat toch al gauw een half uur opleverde vandaag. Maakt dat uit? Nee, rond 10 uur reden we vanaf het vliegveld weg in onze zwarte Jeep Renegade.

De autoverhuur had geen kaart en nadat we de navigatie door hadden (Hongarije leek ons iets te ver weg voor een dagtrip) gingen we op weg naar de Douro Vallei. Ik had een route op internet gevonden en zo waren we op weg naar Mesao Frio. De snelweg gaf al geweldige uitzichten maar toen we de A4 verlieten werd het mooier en mooier. Wel jammer dat we de gehele dag vrijwel geen restaurantjes tegen kwamen, dus we waren blij dat we onze picknick bij ons hadden. Een broodje met het Portugese landschap op de achtergond is ook geen straf.

Het gedeelte wat bij porto begint, staat bekend om zijn Quinta's. Dit zijn de wijngaarden waar de druiven voor de Port groeien. Naast de Port, staat de Dourovallei bekend om zijn Douro wijn. We reden de vallei binnen en op zoek naar eerste uitzicht punt, St. Antonio vlak bij Fontalase. De weg leidde ons omhoog. Jeroen vond dit wel iets steil en klein maar het ging. Niet wetende dat het later nog erger kon..... boven aangekomen wederom een geweldig uitzicht op de rivier en de diverse wijngaarden.

De weg weer terug en de route de N122 vervolgd. Deze weg schijnt heel mooi te zijn en gaat van Portugal naar Spanje. Het kleine stukje wat wij hebben gereden was geweldig.

Volgende bestemming vanaf Pinhao op zoek naar het uitzichtpunt. Hier was even stuurmanskunst nodig. Met scherp rechts af bedoelde de navigatie, letterlijk, een hoek van 45 graden en dat steil omhoog. Vervolgens kleine straatjes en de postbode die er gewoon langs wil. Maar ook deze weggetjes werd beloond met een geweldig uitzicht. Het weer was perfect. Graadje of 21. In de zon genoten van de omgeving en een Pastel de Nata (Portugees gebakje met gele room). Wat is dat toch lekker!!!

Even gefacetimed met Mama, die toen bij ons thuis was ivm de katten. Niet te weten dat mijn broertje een paar uur later een foto van een gebroken pols stuurde .... Sterkte Mam. Wat voor kleur gips is het geworden? En Pap, nu moet je.... Of voor ... Of na Parijs - Roubaix naar de katjes.

De route vervolgd en rode draad van vandaag: Wat een mooie uitzichten!!! Een heerlijke afwisseling en de kuiten hebben ook rust. Eind van de middag waren we weer in Porto. Na een geweldige Roadtrip door het Portugese landschap de auto Ingeleverd en naar de metro.

Halverwege even de metro uit voor een Continente Supermarkt. Wat in het centrum niet te krijgen is, verkopen ze hier wel: Paté de sardientjes / tonijn. De voorraad voor thuis aangevuld en de metro vervolgd naar het oude centrum.

Het eerste terrasje van vandaag was een feit. Kleine snack en even naar het appartement. Boodschappen wegzetten, bakkie koffie en verslag tikken.

Vervolgens een andere route gelopen en daar waren veel meer restaurantjes en ook een Hard Rock. Een goed stuk vlees ging er wel in dus de keus was snel gemaakt. Nog even met het thuisfront gebeld. 6 weken gips voor mama. Sterkte Mam!!!

Het uithangbord bij de apotheek gaf om 22.00 uur, 18 graden aan. En in deze zeer aangename temperatuur liepen we heerlijk naar ons appartement. Welterusten !!!

Groetjes,

Jeroen & Nicole

1. Klaas de Waal:
    13 april 2019
    Mooie plaatjes van de rivier. In de zomer zien de wijngaarden er wat vriendelijker uit. Is de bevolking tevreden met de huidige situatie? Alles goed met de lichamelijke conditie? Het weer laat jullie in ieder geval niet in de steek. Veel plezier.