Dag 03: Train & Rain in Ayutthaya

14 oktober 2019 - Ayutthaya, Thailand

We werden wakker van het onweer. De lucht was donker maar toen we naar buiten stapte voor een ontbijtje scheen de zon en was het gewoon weer warm. Rugzak gepakt en met de Grab naar Hua Lamphong. Grab is niet helemaal legaal dus was effe zoeken waar hij ons kon afzetten.

Treinkaartjes gekocht richting Ayutthaya voor nog geen euro. De trein stond al op platform 8 en we moesten nog 15 minuutjes wachten. Ging dus vrij soepel. De rit duurt 1,5 uur. Vrouwen met allemaal andere koopwaar kwamen langs. Water, speelgoed of iets te eten. Wij zijn gewoon gaan zitten en genieten. Immers het is dit keer geen nachttrein.

Het was warm in Ayutthaya maar niet zo benauwd. Met de Tuk Tuk naar ons guesthouse. Het ligt aan de rivier en ziet er leuk en verzorgd uit. De jongen van de receptie was zeer behulpzaam. En zo gingen we na een biertje op het terras , op weg naar de Fietsverhuur. Voor 100 Bath twee fietsen voor de rest van de middag.

We fietsen naar wat wij een van de mooiste tempels vonden, de vorige keer dat we hier hebben gefietst: Wat Chai Watthanaram. De bouw van de tempel begon in 1630 in opdracht van koning, ter herdenking van het feit dat zijn moeder in het gebied had gewoond.

Het is ongeveer 3 kilometer en prima te fietsen maar de hitte hakte erin dus eerst wat drinken en een hapje eten. 2 bordjes heerlijke rijst met basilicum, boontjes, kip en lekker Spicy!!! Dat met een cola en en water voor 130 Bath. Heerlijk. Met het eten zit het echt wel goed.

De tempel zelf lag er mooi bij daar de lucht zowel blauw als grijs was en eigenwijs als we zijn hebben we de pocho’s thuisgelaten. Een paar mooie foto’s gemaakt. Tevens een gevalletje dierenmishandeling op de foto gezet. Althans, we dachten dat ze een baby voor zich had hangen maar het was een hond. Het andere hondje had roze oren, dus....

Een spetter is nog geen regenbui. Maar dat we vlak bij een overdekte toren stonden kon geen kwaad. Binnen 10 sec begon het te hozen. Het complex stond binnen mum van tijd onder water. Maar we stonden droog. Toen een flits en een knal... ik zat meteen 3 meter verder zo schrok ik. De lucht ook denk ik want die werd weer helder. Na een kleine 3 kwartier richting de fietsen gelopen en via 7 eleven (we hebben nu wel poncho’s) naar Guesthouse. Precies tussen de buien door.

Vanavond zijn we naar de nightmarket geweest wat betekent dat we van alles hebben geproefd. Pad Thai, Krokant buikspek, tod man pla, en nog veel meer allemaal  even lekker.

@Iedereen: Bedankt voor alle reactie’s.

@de familie: Hoe was Keulen en wie heeft de  flixbus bingo gewonnen?

@dat weet je wel,Ja dat weet ik wel haha.

@Klaas: Ik hoop dat de operatie goed is gegaan.

@Anthika: Dagje workshop?

Groetjes, Jeroen en Nicole