Dag 03: De volgende ervaring: De Sneeuwscooter!!!

29 januari 2019 - Lannavaara, Zweden

Ik was vannacht wakker en keek in de mooie nacht. We hebben de gordijnen open (je weet nooit wanneer het noorderlicht zich laat zien) en daardoor zag ik zwartachtige schaduwen door het landschap trekken. Het leken rotsen maar die bewegen niet. Buitenlicht aan hielp ook niet. Het zal wel, dacht ik om 3 uur vannacht. Tot Jeroen vanochtend me wakker maakte met de melding: Er lopen Rendieren langs. Ik heb me dus niet vergist vannacht, dat er iets bewoog buiten.

Het is warmer als gisteren. Hoewel nog steeds een goede -20. Terwijl de sneeuw op ons dak lijkt te dooien, sneeuwt het een klein beetje waardoor het wat grijzer is als gisteren.

Na het ontbijt op ons gemak naar de winkel gelopen en op zoek naar een goede plek voor een sneeuwengel te maken. Het lijkt allemaal vlak maar je zakt er gewoon tot je knieën in. Goed, ik heb mijn laten vallen en de sneeuwengel was een feit. Jeroen vond het meer op een trekpop lijken. Zie video en oordeel zelf. Lekker in de buitenlucht, als een klein kind in de sneeuw. Sneeuw die heel luchtig is. Echt een sneeuwbal of pop valt niet te maken. Het blijft niet kleven. Met de boodschappen naar de kamer en alles in de opladers ivm de activiteit van vanmiddag.

Voor de lunch gemeld dat we een paar druppels lekkage hadden. Gevolg: Ons dak is schoongeveegd. Niet dat we nu meer zien.

Na de lunch stonden de sneeuwscooters klaar. Na de uitleg opgestapt en wat een luxe : de handvaten en zitting hebben verwarming en ook de handgrepen voor de bijrijder kun je warmer zetten. Geen koude handen dus.

Onder de helm de balaclava (alsof we met zijn alle een bank gaan overvallen) en off we go. Temperatuur nog steeds -20 maar vergeleken bij gisteren echt aangenaam. En die omgeving...... geweldig!!!

Van het ene mooie vergezicht naar een bos van witte bomen. De lucht was wat grijs maar mede door het licht van de snowmobiles gaf dat hele mooie plaatjes. Bij een bocht moet je tegenhangen. En het gas niet meteen voluit indrukken. Ik had de eerste helft van de tocht genoeg tijd om het op mij in te laten werken. Halverwege even een pitstop. Wat foto’s, warme bessen sap (wordt steeds lekkerder) en een koekje.  En toen was het mijn beurt.

Ja, ik heb gereden. Niet dat Jeroen ook maar 1 sec. dacht toen ik hem de camera gaf en achter het stuur ging zitten, om een foto van mij te maken........ iets met once in a lifetime? Waarop Jeroen net droog antwoorden: Hoezo once?  Morgenavond weer een kans. Dus..........

De scooter probeerde het spoor van de scooter voor je te volgen waardoor het stuur een beetje zijn eigen weg wilt gaan. Sturen gaat best zwaar. En dan ook nog tegenhangen. Maar wat een ervaring. Op een vrij recht stuk effe het gas open. Geweldig. Op een gegeven moment was mijn schouder het zat dus gestopt om te wisselen. Niet erg vond Jeroen, want daar Katrina (gids) pas laat zag dat we waren gestopt had hij een behoorlijk gat waardoor hij letterlijk het gas kon open zetten. Zo blij als een kind waren we.

En in donker rijden was ook gaaf. Weer een andere omgeving leek wel. Koud hadden we het niet. Alleen de dijbenen die waren blij toen we weer in de kamer waren. En ook mijn haar. Statisch jeukt onder een helm. Een heerlijke, gave middag. Weer een ervaring erbij.

Vanavond staat Artic Char op het menu. Voor de kenners Beekridder (vis) en als toetje Swedisch Kladdaka. Wat dat is zal ik morgen wel melden. morgen? Dan staat IJsvissen op het programma en ‘s avond snowmobile Tour. Dus wie weet... De kracht van het noorderlicht neemt toe. Maar zoals ze hier zeggen: Je kan geen afspraak maken met het noorderlicht....... (maar een beetje duimen mag wel).

Leuk al die reacties !!! Het is wat he mam, dat we hier bergen chocolade vinden in deze wonderschone omgeving!!! 😂 De scootertocht was net zo avontuurlijk als de Husky tocht, Klaas. En Ashley, Je kan altijd zonder je ouders gaan, duurt alleen nog even dan, maar blijf dromen.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Rene rietbergen:
    Dat is genieten mensen😘
  2. Frits:
    Wat een prachtige reis weer Jeroen en Nicole. Top hoor 👍
  3. Corina:
    29 januari 2019
    Weer een superdag dus👍🏼👍🏼Kladdkaka is Zweedse chocoladetaart. Ga je zeker lekker vinden!
  4. Wendy:
    Mijn oordeel is wel als die van Jeroen 😂😂
  5. Riek:
    30 januari 2019
    Wat een mooie verhalen! Paar jaar geleden waren wij in Finland. Ook zo heerlijk en zeker voor herhaling vatbaar!
  6. Judith:
    30 januari 2019
    Ziet er prachtig uit, gaaf die rendieren!
  7. Klaas de Waal:
    30 januari 2019
    Prachtige en spookachtige plaatjes met dat licht van die snowmobiles. Rendieren in je voortuin, wat wil je nog meer. Komen er zo noordelijk ook nog elanden voor? In Finland kwam ik die in de winter geregeld tegen. Erg spannend zo'n rit door de besneeuwde bossen en vlakten, hè. Kijk uit naar jullie ijs vis avontuur.