Dag 04: Bako NP

29 augustus 2014 - Bako Nationaal Park, Maleisië

Dag 04: Bako National Park

Vanochtend de wekker vroeg gezet omdat we na het ontbijt werden opgehaald om naar Bako NP te gaan. De gids, Robert, was er keurig om 08.30. We moesten overstappen op een bootje. Helaas regende het maar dat mag de pret niet drukken.

Een klein bootje met golven. Af en toe dacht ik in ieder geval, dat we eruit zouden vliegen. Bij het strand de boot achterste voren, schoenen uit, het water in en het strand op. En zo waren we op Bako. De eerste Wild Pig liep op het strand.

Vervolgens moesten we toch echt wachten op de regen. Anders is het te glad en een wandeling kan niet omdat door de regen bepaalde bomen een bepaald giftig sap afscheiden en als je dat op je krijgt je niet echt blij wordt van de jeuk.

Maar, om half elf stond Robert klaar voor vertrek. Met een beetje miezer begonnen we aan de Hike van 3 km. Lijkt weinig maar uiteindelijk hebben we er zo'n 4 uur over gedaan. Dat komt door de vele verhalen van de gids en ook door het pad zelf. Vooral het begin. Ik had toch echt treden afgezworen maar nu was het eerste uur omhoog via een pad van boomstronken etc.

Maar zeker de moeite waard. In het begin kwamen we meteen de Makaken tegen. Heel leuke apen maar zo nieuwsgierig en brutaal dus niets van eten in je handen. Ze zijn door de jaren heen verpest en nemen alle risico om iets te jatten. En niet direct in de ogen kijken, vooral de vrouwen niet. Dan daag je ze uit en springen ze op je. Dus ik liep echt op kan gemak hahaha. Gelukkig had Robert een katapult. Die hoeft hij alleen te laten zien en weg waren ze.

We zijn 3 soorten bos zijn we gepasseerd. En veel gezien. Ant plant, een plant die wordt gevoed door mieren in de bol van zijn bloem. Diverse vleesetende planten en nog veel meer. Toen we boven kwamen echt een mooi uitzicht. Verder gelopen en weer bovenop mooi uitzicht op een strandje. Zeer steil naar beneden. Maar gewoon : Louba Louba (langzaam). Pittoresk strandje en daar hebben op een boomstam geluncht. Je zou het zelf niet kiezen maar we beginnen met een kippenpoot. Wel lekker. De rest was ook lekker.

De gids liet ons de keus, zelfde weg terug of boot. Tja voor 16 ringit toch lekker de boot. De boot legt voor de kust aan en de rest door het water. Veel ghost krabben op het strand. Deze zie je ineens en zijn heel snel. Inchecken in onze zeer luxe kamer: 4 muren en 4 bedden. Terwijl we er heen liepen zagen we de eerste neus aap ook wel dutch Monkey genoemd. Echt gaaf. En een stuk of 10 Makaken liepen ons tegemoet. Jeroen zijn monopod (statief) werkt net als de katapult. Even op het terras en toen de omgeving gaan verkennen. En een klein middagdutje.

Na het eten (prima geregeld) met de Gids op zoek naar de insecten. Zaklamp mee en de donkere jungle in. Zo zagen we de bos kakkerlak, diverse kikkers, stick bug (stick als in stok en familie van de wandelende tak), zwart witte hagedis, grote krekel, enz en jawel Jeroen spotte hem zelf : een Paradise tree snake. De eerste slang, niet te groot en vrij snel. Dus ook de avond hike was geslaagd. En op weg naar de kamer nog een paar vleermuizen om de oren. Nu in onze geweldige kamer met prima bedden heerlijk slapen.

Ps. zie ook de video's (als internet meewerkt...)

Groetjes,
Jeroen en Nicole
29 augustus 2014

1. Esther:
    Dag vakantiegangers,
    Super leuk om te lezen zo zijn we er toch een beetje bij. Geniet nog lekker.
  2. Ria Detische:
    hoi vakantiegangers
    Schitterend verhaal. Die kikker op de stok doet het helemaal.
    Smaakte het Jeroen? ? BRRRR
    Mooie foto's En goed om te lezen dat het jullie bevalt.
    Veel plezier
    Groetjes Ria en Pierre
  3. Jaap:
    30 augustus 2014
    Gaaf hoor al die foto's, wat een natuur. Herkende ik daar nu Holleeder daar boven in die boom...haha! Die kamer zal prijzig zijn, 4 bedden!
  4. Jaap:
    30 augustus 2014
    Ik zou het wel weten. Als afwisseling een...middagje Damai golfclub! Haha!
  5. Olagina:
    31 augustus 2014