Dag 05: van Jungle naar Mangrove naar Kuching

30 augustus 2014 - Bako Nationaal Park, Maleisië

Dag 05: Van Jungle naar Mangorve naar Kuching

Vanochtend voor de wekker wakker. Tassen geprepareerd en naar het ontbijt. Het buffet leek wel hetzelfde als de avond ervoor. Gelukkig ook gewoon toast en fruit. Vervolgens om 08.45 uur de laatste hike op Bako. En ook dit keer was het omhoog en naar beneden. Ik dacht dat we ons niet hadden opgegeven voor bergbeklimmen en turnen tegelijk. En het was iets warmer als gisteren.

En nu ook zag Robert her en der de dieren. Welliswaar de spinnen maar toch. De apen kon je ruiken. Kennelijk scheiden ze een bepaalde geur af. Allen ze lieten zich niet zien. Wel zijn vandaag te weten gekomen waarom ze de neusaap Dutch Monkey noemen. Nederland heeft als eerste Borneo gekoloniseerd en men dacht een keer dat de vijand aan land was gekomen maar nee het was de Probiscus Monkey  of wel Dutch Monkey omdat wij op ze lijken. Je kan zelf de conclusie trekken of dat zo is, zie de foto's.

Goed we bleven omhoog en omlaag gaan met allerlei obstakels en toen weer op een mooi strandje op zoek naar slangen maar helaas ook deze lieten zich niet zien. Via hetzelfde pad terug dachten we. Maar nee, even letterlijk kruip door sluip door  en we stonden in de mangrove. Gaaf om veel soorten natuur te zien in een relatief klein gebied. Van regenwoud tot mangrove. En hier weer krabben. We hebben veel soorten gezien en nu ook de roze, waar we de naam van zijn vergeten en the blue crab. Allebei vrij klein en snel. En ook de zand vis. Op het land droogt hij op om net als de krokodil daarna het water in te gaan. En natuurlijk, ..... De muggen. Vandaag iets meer als gisteren maar deet helpt!!!!

Op weg naar de kamer trok ik Jeroen in een ruk naar achteren. Hij schrok. Maar ik kan niet in een seconde melden dat hij een foto moet nemen van de slang waar hij bijna op stond.

Na de lunch, wat volgens ons de overblijfselen waren van het ontbijt, om 12.30 de boot terug naar Kuching. En zo waren we om 14.00 weer op de kamer en ik denk dat het hotel wist van onze kamer ervoor want we waren geüpgraded naar the executive suite. Ruim. Een groot contrast met gisteren (alleen geen golfbaan Jaap). Heerlijk gedoucht, reisverslag dag 4 gedaan en terwijl ik dit tik zitten we te wachten op de was.

Na de was de tassen geprepareerd voor de aankomende twee dagen. Dan slapen bij de Iban Stam in een traditioneel Longhouse. Als we Robert moeten geloven wordt dat apart en primitief. We zijn benieuwd. Natuurlijk hebben we weer lekker, veel voor weinig gegeten.

Dank voor alle reacties. Ik kan ze niet allemaal beantwoorden maar stuk voor stuk leuk. Vooral die van jou Judith: inderdaad, voor deze vakantie tot nu toe eigenlijk geen woorden voor, zo geweldig (Je had niets getikt hahaha).
De hikes zijn inderdaad pittig. Kim je kent me toch.... Ben benieuwd morgen en overmorgen, Robert melde : up and down, Changs of shoes en dat alles met een rugzak.
En Ja mam, het is net het hoedje van Lotte. En ja Jos we genieten enorm !!! En voor Jaap : de Neus zat weer in de boom.

Of de Iban stam is heel modern geworden? Ik denk het niet dus er zal zeer waarschijnlijk geen internet zijn. Dus tot over 3 dagen !!!!

Groetjes
Jornic

1. Corina:
    30 augustus 2014
    Prachtige foto's en ja, ik zie wel wat vergelijkingen met de Dutch Monkey's.
    Laat even in met midden met wie .... haha.
    Veel plezier de komende dagen en ik kijk weer uit naar jullie volgende verhaal!
  2. Ria Detische:
    30 augustus 2014
    Mangrove Krab eten Nic, moet lekker zijn heb ik me laten vertellen.
    En ik lees dat je ze al gezien hebt en nu proberen om ze te eten. Toevallig gezien op tv in Australie daar zijn ook en worden ze ook gegeten.
    En verder veel klim werk lees iken nu maar zorgen dat, dat minder wordt en ook nog andere mooie dingen doen en zien.
    Groetjes Pierre en Ria
  3. Guido en Cynthia:
    30 augustus 2014
    Wat een mooie verhalen en prachtige foto's. Het lijken de belevenissen van Freek in het wild wel!
  4. Olagina:
    31 augustus 2014
    heerlijk weer deze verhalen lezen. spinnen niet leuk.