Dag 05: Porto - Bike, Eat, Beach, Repeat

15 april 2019 - Porto, Portugal

Niet door een wekker maar door het commentaar van Olav Mol werd ik wakker. Jeroen lag de Grand Prix van China te kijken. Toen deze was afgelopen werd er op de deur geklopt: Ons ontbijtje. Daar de bakker niet open is op zondag hadden we bij de receptie ontbijt besteld. Het appartement is geweldig en mensen van de receptie aller aardigst. En sinds we gisteren ook weten dat onze airco ook als verwarming kan dienen (Het koelt echt af ‘s avonds.) is het hier zeer aangenaam vertoeven.

Vandaag stond fietsen op het programma. Als je de trambaan blijft volgen en de zee op een gegeven moment aan je linker hand komt ben je snel 15 a 20 km verder. En de weg is vlak!!!

Het was grauw weer maar een redelijke temperatuur. Je volgt de Douro en langzaam komt het strand in zicht. Het fietst leuk zo langs de diverse uitzichten. Je verlaat het oude porto, vervolgens wordt het wat stedelijker om vervolgens over te gaan in strand. Reden genoeg om een terrasje te pakken. De zee is vrij ruig en dat geeft mooie plaatjes als ze de rotsen raken.

Aan het einde reden we een straatje in met visrestaurantjes. Daar had ik mij echt op verheugd. Nadat we de tiger prawn en dorade hebben uitgekozen gingen we op het lege terras zitten. De geur van gegrilde vis was heerlijk. Naar mate we zaten werd het drukker en uiteindelijk hebben ze het hele terras moeten verbouwen. Wel apart dat de lokale met hun hele familie binnen zitten te eten en de toeristen buiten...... haha. De vis smaakte heerlijk. Gewoon lekker.

Met een goed gevoel zaten we weer op de fiets. Nu pakte we een andere pad en reden meteen langs het water. De zon probeerde het wel, maar lukte niet. Op een tropisch terrasje nog wat gedronken en daarna terug gefietst naar Porto. Fiets ingeleverd en naar de rivier gelopen. Wederom de gesmolten kaas besteld. Die is echt lekker. Moet nog even kijken of ik die ergens kan halen voor thuis.

We hadden vanochtend een bakje paté van ??? bij de katjes om de hoek neergezet en dat was op toen we vanmiddag weer langsliepen. Het was nog steeds prima temperatuur en we zijn lekker op het dakterras gaan zitten met uitzicht op 4 katjes. En dan bedenkt Jeroen dat we nog zo’n bakje paté hebben.... Dus Jeroen zou Jeroen niet zijn: 1 bakje paté van ??? En 1 bakje paté de sardientjes werden in een paar balletjes gerold en met grote precisie naar de katjes gegooid. Gelukkig vonden de zeemeeuwen het niet lekker. Sterker nog, die werden door de katten weggestuurd.

Alle vier vonden ze paté ballen heerlijk en je zag ze tussen het hout en golfplaten zoeken naar de rest. We hadden ook nog chorizo over. Ja, daar kan je ook een bal van maken. Zeer gericht gegooid en ik weet zeker de 3 grote en 1 kleine kat een prima middag hadden. Net als wij.

Aan de rivier tapas gegeten. Temperatuur is nog steeds aangenaam en dus niet erg om buiten te eten. Met Porto op de achtergrond de weg terug naar boven. Dat blijft pittig maar is zeker de moeite waard. Welterusten.

Groetjes,

Jeroen & Nicole