Dag 06: Who let’s the Dogs out?

1 februari 2019 - Lannavaara, Zweden

De laatste volle dag in Lapland stond in het teken van een hele dag activiteiten. Te beginnen met een snowmobile Tour de berg op. Dezelfde berg waar we van de week ‘s avonds waren. Eerst door het bos de weg omhoog vinden. Wat is dat toch een geweldig uitzicht. Alsof je door een kerstkaart rijd.

Naar mate we boven kwamen werden de bomen korter en minder. Het begon meer op een maanlandschap te lijken. Op de top gestopt om van de prachtige zon te genieten. Bij helder weer kijk je naar Finland en kan je Lannavaara zien liggen. Mooi maar de wind maakt het schrijnend koud. Stukje naar beneden en daar weer de lekkere warme bessensap. De reden dat ze dit schenken is tweeledig. Ten eerste het wordt hier veel gedronken omdat in de zomer behoorlijk wat bessen hier groeien en het bevat suiker wat weer helpt als je het koud krijgt. Ik zelf voeg daar een derde reden aan toe: het kommetje sap warmt de handen op.

Na de omgeving in ons te hebben opgenomen reden we terug richting Lodge om in een Lavu een Sami Lunch te genieten. Korian (gids) zat tijdens het koken lekker op zijn praatstoel net als wij: er waren een paar stoelen en dat zit toch comfortabeler als op de grond. Het gerecht heet Suovas. Rendiervlees, champignons (schijnen hier populair te zijn), groenten en als dat gaar is afmaken met een soort room van rendieren melk. Het was best lekker en warm. Gerookt rendieren vlees hebben we nog niet gehad, Klaas. Maar, vanavond staat Moose (Eland) steak op het menu, ben benieuwd.

Na de lunch was het verzamelen bij de Husky Kennel. Per stel kregen we 1 husky voor de wandeling van ongeveer 5 kilometer. Ze doen dit om de honden te trainen en ook aan mensen te laten wennen. Vooral de puppy’s. Wij kregen puppy (hoewel al 10 maanden oud) Istar toegewezen.

Nadat de band om je middel zit en de honden waren aangelijnd konden we op weg. Deze honden willen gewoon lopen, lees trekken. Dus de riem in je hand is geen optie. Als er een voor je gaat rennen, wilde Istar ook de volgende versnelling in. Hard werken een hond uitlaten. Of werden wij uitgelaten? De honden trekken zo hard dat degene zonder hond snel achterop geraakten. Maar geweldig en ze vinden elkaar ook leuk. Dus zo nu en dan oppassen dat de lijnen niet in elkaar kwamen of dat je door de hond onderuit getrokken werd.

Halverwege gewisseld en weg was Jeroen. De honden hadden er echt zin zin. Dat zag je aan ze en als je ook maar wat achterop raakte met de hond, beginnen ze te piepen. Zo leuk om te doen. In de kamer storte ik wel meteen in. Als of we de 5 km hadden hardgelopen. Zweet op je rug (nog niet meegemaakt deze week) en de hele dag buiten maakt rozig, dus even naar dromenland.

De kleding wegbracht en nog even relaxed voor het avond eten en hopen ......... De KP voor noorderlicht is goed. Maar, zonder heldere hemel is er niets te zien.

De eland smaakte prima. Net als het dessert: crème brulee van Cloud Berry. Een oranje framboos die zomers hier groeit. Echt lekker. Op ons gemak de koffers ingepakt. De app geeft aan : 21% kans dat je het noorderlicht ziet. Maar dan moet het wel helder zijn en er is nu geen ster te bekennen. Het had de week mooi afgesloten. Maar, de ervaring is er niet minder om.

Wat een geweldige week hebben wij achter de rug. Boven verwachting!!! Ooit terug? Als de mogelijkheid zich voordoet....... ? Volmondig JA!!! Er is ook nog Fins Lapland. Dus zeg nooit nooit. Nu de laatste nacht en morgen nog 1 keer wakker worden in Winter Wonderland. Vroeg ontbijt en om 9 uur de bus in  om via Kiruna terug te vliegen naar een andere winterse wereld, of is de sneeuw al weg?

Bedankt voor het meelezen / alle reacties. Onze volgende bestemming? ...... Eerst deze laten bezinken want echt, dit was GEWELDIG!!!!

Fram till nästa gång!!!

Hälsningar,

Jeroen en Nicole

1. Riek:
    1 februari 2019
    Geniet nog even van de witte wereld morgen ochtend. Goeie reis terug en daarna heel lang nagenieten van jullie prachtige Lapland avontuur. X
  2. Ramona:
    1 februari 2019
    Sjieke foto's. Weer een super vakantie gehad. Geniet van jullie laatste avond. Goede terug reis morgen xxx
  3. Jornic:
    1 februari 2019
    Thanks Riek XXX dat wordt heel lang nagenieten!!!
    Thanks Ramona. XXX
  4. Kees:
    1 februari 2019
    Dat was een prachtige reis Nicole en Jeroen, geweldig in een woord en mooie foto's.
    goede reis naar huis.
  5. Renée:
    1 februari 2019
    Wat een mooie herrinerringen maken jullie.Voor altijd deze Kodak momenten in je hoofd te hebben. Veilige terugreis en dank voor het mogen meegenieten . XXX
  6. Klaas de Waal:
    2 februari 2019
    Bedankt voor de prachtige reisverslagen en adembenemende foto's. Een goede terugreis en happy landing. Fins Lapland is ook schitterend, dat zullen jullie misschien in de toekomst ook nog wel bezoeken. Nogmaals bedankt.
  7. Rene rietbergen:
    2 februari 2019
    Leuk om weer mee te mogen op jullie vakantie wanner gaan jullie weer😂