DAG 08: Ayutthaya op de fiets

10 oktober 2018 - Ayutthaya, Thailand

Vanochtend op ons gemak wakker geworden en toen was het tijd voor actie. Ja, Rene, wij zijn ook blij dat we weer in actie zijn. Hoewel, fietsen in 42 graden.......... Tuktuk naar treinstation en voor 20bath onze bagage gestald.

De oude stad Ayutthaya was vroeger de hoofdstad van Siam (zoals Thailand in het verleden heette), en is tegenwoordig een van de toeristische hoogtepunten. Dus ook wij huurden een fiets voor 100bath en gingen op onder zoek uit. Een fiets met 6 versnellingen waarvan er maar een het  deed. Kaart volgen en na paar minuten leuk tentje op de hoek dus ontbijtje gescoord. Rijst in de morgen is als een dag zonder zorgen, heerlijk.

De eerste stop was bij Wat Maha That. Een van de oudste plekken, ze denken uit de 13e eeuw. En een van de meest gefotografeerde plek in Ayutthaya. Een boedhahoofd wordt vastgehouden door boomwortels. Hoe dat daar is gekomen weet niemand. Of het is achtergelaten en de natuur deed zijn werk of het is gestolen goed waar ze vanaf moesten. Groot en mooi om te zien. Vervolgens de stippellijn op de kaart gevolgd en de volgende Wat, was een misser. Dus door naar de volgende stop: Wat Phra Ram. Weer veel stoepa’s, tempels en de oudheid straalt er van af. Verdere informatie over de geschiedenis is er niet.

De weg langs het water gevolgd en alsof hij het wist dirigeerde een jongen ons zijn restaurant in. Lekker saté gegeten en afgekoeld. Temperatuur was inmiddels opgelopen tot zo’n 36 graden. Fiets op en door. Brug over en zo stonden we bij Wat Chaiwatthanaram (1630). Dit was de moeite waard om een beetje voor om te fietsen. De mooiste van vandaag. Deze tempel is gebouwd in Khmer stijl = Cambodja. Het deed inderdaad ons aan Angkor Wat denken.

De terug weg viel tegen, althans voor mij. Wederom aan het water wat gedronken en toen bleek het 42 graden te zijn. We klagen niet maar fietsen en hitte maakt dat mijn hoofd bijna net zo rood was als mijn watermeloen smoothie. Na een de puzzeltocht (hoe komen we aan de overkant) bij de brug was het nog maar een klein stukje naar het station. Fietsen ingeleverd en afkoelen onder genot van een biertje, Moijto en heerlijke jazz op de achtergrond.

Bij de 7 eleven broodjes en drinken gehaald en op het station wachten op de trein. 5 minuten vertraging. Wagon 13, bed 9 en 10 in een nieuwe trein. Zelfde ingedeeld als eerdere treinen maar luxer. Free WiFi en je kan de route volgen. We zitten lekker en slapen zal ook goed komen. Morgenochtend rond 7.30 uur zijn we in. Chiang Mai.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Corina:
    10 oktober 2018
    Geweldige foto's weer. Petje af hoor, fietsen met die hitte.
    Hoop dat de limoenen in het toilet niet worden hergebruikt voor de mojito's! :-)
  2. Klaas de Waal:
    10 oktober 2018
    Genoeg stenen om de basis van een snelweg aan te leggen. Moet vrij veel werk geweest zijn in het verre verleden. Ben benieuwd wat Chiang Mai zal brengen. Is commercieel helaas tot nu toe mislukt en ik ken een groot aantal mensen die veel geld verloren hebben aan dit prestige project.
  3. Roxy:
    11 oktober 2018
    Respect, fietsen in 42 graden, maar dan heb jullie ook wel weer een ontzettend mooie dag gehad aan de foto's te zien!
    Goede treinreis X
  4. Gonnij:
    11 oktober 2018
    Weer mooie foto's ,wat een hitte en dan fietsen . Wat apart die foto van die boeda tussen de stronken gr
  5. Lotte:
    11 oktober 2018
    Het lijkt wel weer of jullie terug zijn in Nederland met al dat fietsen ;) Gelukkig ook fee wifi in de trein. Het ziet er daar heel mooi uit, nog heel veel plezier!!

Groetjes Lotte.