Dag 09: Mulu en vleermuizen

3 september 2014 - Mulu National Park, Maleisië

Dag 09: Mulu en Vleermuizen

Vanochtend om 08.00 uur un de taxi op weg naar Kuching AirPort. En als je trek hebt en nog niet hebt ontbeten is het jammer dat de enige optie Ma Brown was. De Borneose McDonald. Goed we hadden wat binnen en de Starbucks koffie ervoor maakte veel goed.

Klein propeller vliegtuig met maximaal 18 rijen van 4. Met een half uurtje vertraging landen we om 13.00 uur in Mulu. Een landingsbaan met aan de ene kant bergen en bos en de ander kant ... Ook. 2 minuten lopen en je staan in de aankomst hal. Ze hadden ook kunnen vragen of we zelf onze bagage uit het vliegtuig wilde halen was net zo snel geweest. Buiten stond Ipoh ons op te wachten en samen met een Australisch stel werden we naar Head Quaters gebracht. We werden ingecheckt in The Bird Nest. Een leuke ruime Bungalow, maar deze vakantie vinden wij alles goed. Het park ligt midden in het regenwoud. Echt geweldig.

Opgefrist en om 14.30 uur met de gids Ipoh en Matt en Bonny op weg naar de eerste grot. In ons huisje stond : One day no Rain in Mulu is unusual.  En dat klopt, het kwam toen we op weg wilden gaan met bakken uit de hemel. Poncho aan en gaan. Temperatuur was nog steeds 29 graden.

Na een uur lopen kwamen we aan bij Long Cave. Was zeker een mooie grot. Wij wisten niet wat we van Mulu moesten verwachten daar we dachten als je er een hebt gezien dan is het wel goed. Maar niets is minder waar. De tweede, Deer Cave, was groot en mooi en niet uitleggen. Ik bedoel, het was gewoon groot en echt heel mooi. Een paar mooie uitzichten gezien.

Om even over vijven waren we weer bij de ingang van de grot en toen kregen we een déjà vu: tot 18.30 op een houten bankje gezeten. Waarom ? De 2,5 miljoen vleermuizen die in de grot leven komen ergens tussen 5 en voor het donker wordt naar buiten om te eten. Het was droog, met regen komen ze niet. De vleermuizen eten samen zo'n 15 ton insecten elke avond. Ja, 15 ton.

En jawel rond 18.30 kwamen de eerste naar buiten. Niet allemaal tegelijk maar het was echt een leuk gezicht. Een paar van die vluchten gezien en toen in een uurtje terug naar Head Quaters.

Wij zijn meteen het park uitgelopen naar nummer 3 van de 3 restaurantjes. We bestelde rijst met kip en noodles met vis. Jeroen had de rijst en Truus het was heerlijk en kwam aardig in de buurt van jouw nasi. Beiden bordjes leeg. En dat voor euro 3,00 per bordje. Smaakte heel goed.

Na het eten dit verslag getikt en dat gaan we zo uploaden. Internet is  langzaam dus de foto's volgen of straks of een andere keer. Een paar filmpjes is gisteren nog gelukt.

update: foto's en 1 filmpje staan erop.

Groetjes,
Jeroen en Nicole

1. Olaf En Gina En Femke Van Der Vliet:
    3 september 2014
    Wat een indrukwekkende vakantie weg. Zijn er nog andere Nederlanders ?
  2. Gonnij:
    3 september 2014
    Wat een belevenis ,jullie lopen je eigen suf. Met de katten is het prima,gek van het gemiauw ze willen maar naar buiten. nou veel plezier Gon
  3. Jaap:
    3 september 2014
    Zier er fraai uit dat Gunung Mulu en mooi bungalowtje met een bedje? Toch een btje scarry voor de vleermuisjes? Imposant!
  4. Hans Groeneweg:
    4 september 2014
    Een moeilijk pad door een oerwoud.
    Er zal toch wel een grote tak te vinden zijn die je als
    wandelstok en of slagwapen kan gebruiken. het geeft wat
    meer stabiliteit.
    Ik geniet van jullie verhaal.