Dag 09: Stadswandeling door Troyes

29 augustus 2021 - Troyes, Frankrijk

Heerlijk geslapen en stokbroodje en croissantjes bij de Colruyt gehaald. Rustig ontbeten en alles weer ingepakt. Om de tassen op dezelfde plaatsen als gister in de auto te zetten. Een verschil, de auto bleef staan.

We zijn eerste naar het centrum gelopen voor de VVV van Troyes. Zo weten we waarvwe fietsen kunnen huren en kregen een map mee voor een stadswandeling door Troyes. Niet dat we deze nodig hadden want net als Vorig jaar in Colmar, zie je gouden driehoeken op de straat die een route door het centrum aangeven.

Het centrum dat volgens alle info de vorm van een champagnekurk heeft.

De route opgepakt en als eerste kwamen net als gister langs een aantal restaurantjes met het woord kat in de naam, bij Le Chat Noir. In souvenierwinkeltje kon je veel katten beeldjes kopen. Ook een restaurant genaamd BAM (Bar A Manger) en de oplettende lezer weet dat onze oudste zo heet. BAM en Knox zijn weer in goede handen van Papa & Mama. We vroegen ons wel af waarom we zoveel katten afbeeldingen zien.

We zijn erachter: Het kleine steegje werd in de 15e eeuw door de bewoners “Ruelle des Chats” genoemd. Omdat de huizen via de daken met elkaar verbonden zijn, konden de katten van de ene zolder naar de andere zolder springen.

De wandeling ging verder langs de oude scheven huizen. Zo kwamen we ook langs Kathedraal Saint-Pierre Saint-Paul. Een kerk uit de 13e eeuw waarvan de bouw zo’n 400 jaar heeft geduurd. De oudheid is goed te zien in stad. Troyes is volgens de info misschien wel de stad met het rijkste, best bewaard gebleven en best gerestaureerde erfgoed van Frankrijk. En de vermenging met het heden ook: De Hema in een oud scheef pand. Wij vinden het een heerlijke stad om in rond te dwalen.

Tegen half 3 de auto gepakt om deze 6 min later te parkeren voor Zennao Appartementen. Een kleine netjes ingerichte studio met een kapotte stoelpoot dus van studio gewisseld. Lang verhaal kort, je moet dan niets vergeten als je van kamer wisselt en daardoor de sleutel een paar keer moet ophalen. Mijn 10.000 stappen zijn gehaald zeg maar. Helemaal als je denkt, weet je ik loop effe naar de supermarkt om er achter te komen dat deze zondagmiddag dicht is. Jeroen had nog paar biertjes dus kon de Formule 1 (ja Ria Jeroen hield de tijd in de gaten haha) lekker kijken. Hoewel, deze werd dus uitgesteld.

In het centrum iets gegeten en nu koffie. Troyes ligt in de champganestreek en morgen gaan we zoals het er nu naar uitziet deze verkennen op de fiets.

Groetjes

Jeroen en Nicole

P.S. @Mam, nee dat was mijn eend niet de varkenswangen.