Dag 12 & 13: Kanchanaburi (Bridge of the River Kwai)

6 februari 2022 - Kanchanaburi, Thailand

“Next train will be leaving from platform One”. Stipt om 07.45 vertrok gisteren de trein richting Kanchanaburi. Halverwege alleen zo’n 3 kwartier stil gestaan, Waarom? Geen idee. Gelukkig kwamen ze daarna langs met curry en dim Sum. Prima trein ritje van uiteindelijk 4 uur. Taxi in en naar Hotel.

We moesten op de kamer wachten dus eerst maar lunchen. Iedereen werd er bij gehaald om in hun beste Engels uit te leggen, we hebben rijst of noodles met kip. Oké, geen menukaart. Zelfs geen plaatjes haha. Toen we lekker zaten te eten kwam er een heel ander gerecht uit de keuken. Ach, het was lekker. 2 grote Chang, cola, rijst en noodles voor nog geen 7 euro.

Tassen op de kamer en bij het zwembad gelegen. Het was bewolkt maar de zon deed zijn werk. Vervolgens een heerlijke douche met uitzicht op rivier Kwai. En toen naar de avondmarkt.  Deze was beter opgezet als een paar jaar geleden. Je liep een rondje zodat we geen kraampje hebben gemist: Thai worst, dim sum, Pad krapow, Thai Taco, rijst met kip, nog eens dim Sum, kip saté en pannenkoek met suikerriet. Prima avondmaal op de hotelkamer.

Vanochtend hebben we de fiets gepakt. Nou ja, fiets. Versnelling? No have. Bandenspanning? No have. Remmen? No have. Ach het was 2 km  dus dat ging ons op het gemakje prima af. Heerlijk in het zonnetje reden we in een rechte weg naar de bridge of the River Kwai.

Hier waren we paar jaar geleden ook al en wat een verschil met toeristen. Zeker 70% minder druk. Voornamelijk Chinezen of Koreanen en wij 2. Dus de brug op zich mooi op de foto weten te zetten. De insta vibes van de Chinezen mocht ik niet na doen van Jeroen. Ze Zitten, liggen, draaien, springen, poseren op en naast de treinrails en van elke pose maken ze wel minimaal 5 foto’s.

Even wachten op de trein die langskomt. Deze hebben we in 2016 al gehad toen we na de trein naar Hell Fire Pass zijn geweest voor de geschiedenis over de oorlog. Nu liepen we naar JEATH War museum.

Het museum had vooral voorwerpen uit de oorlog, van fluitketel tot pistool. Van geld uit de hele wereld tot (waarom geen idee) heel veel typemachines. Ook een stuk van de oude railway, oude boten maar verder geen verhalen bij de voorwerpen. Onder een foto stond vaak een zin die ze onder alle andere foto’s ook vermelden.

Even wat rond gelopen en toen wat drinken. Voor het museum had een oud mannetje ons al aangehouden ivm boottochten. Maybe later zeiden we. We waren het pleintje nog niet op of hij had ons al weer in het vizier . Nogmaals Maybe later. We zitten geen 10 seconden aan ons tafel met uitzicht op de rivier of het mannetje stond bij ons met de melding de boot ligt daar. Het was zeker niet opdringerig eerder aandoenlijk dus na de Tod Ma Pla en…. Mijn favoriet Soft Shell Crab met knoflook, stapte we in zijn boot.

Heerlijk windje en wij in een bootje is altijd goed. Mooie uitzichten. Na de boottocht de fiets op en terug naar hotel en geïnstalleerd bij het zwembad.

En niets is zo veranderlijk als … wij. Hotel slecht? Nee, maar niet wat we ervan hadden verwacht. Omgeving niet leuk? Wel nee, gezien het aantal foto’s die we hebben gemaakt. Kanachanaburi niet leuk? Zeker niet, maar we zijn hier 1 x met gids en 1 keer 2 dagen geweest en laat ik het zo zeggen, we komen erachter dat we alles al hebben gezien. We denken dat we ons morgen gaan vervelen dus dat betekent actie: Hotel 1 nacht minder, Hotel Bangkok 1 dag langer dus morgen om 07.20 pakken we de trein terug naar Bangkok. The City that never gets bored!!!

Nu een borrel in de avond zon. Straks tas pakken en lekker eten en dan morgen Back to Bangkok.

PS. Dank voor alle reacties. Broodje kaas is hier niet te vinden Wim. Ach we eten de hele dag door en die Kilo’s Mam, die hebben we er vandaag afgefietst. Plaatjes spreken hier inderdaad boekdelen Klaas, gewoon aanwijzen wat je lekker vind en Anthika, ik zou eigenlijk alle menu kaarten moeten verzamelen kan jij de namen er onder schrijven. En alle andere reacties: We genieten en blijven dat ook gewoon doen. De Mojito en Big Chang smaken uitstekend!!!

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Olagina:
    6 februari 2022
    Leuke foto,s . Veel vissen zeg
  2. Klaas de Waal:
    7 februari 2022
    De fietsen zien er op het eerste gezicht niet zo slecht uit. Mooie lotusbloemen jongens. Uiteraard een reuze buddah in de buurt. Wel prettige foto's van de rivier en omgeving. Doet meer landelijk aan dan hoge flats op de achtergrond. Zeer rustgevend. Dat oude mannetje heeft een zeer fraai bootje zover ik kan zien. Het weer zit ook wel erg mee, hè. Hier niet, gisteren zondag, de tweede storm met veel regen gehad en in de middag plotseling zon! Jullie nu weer op naar Bangkok. Goede reis en verder genieten. Klaas.