Dag 14 & 15: via Bangkok naar Koh Kood!

29 oktober 2022 - Ko Kut, Thailand

Gister was een reisdag die heel gemakkelijk samen te vatten is in 2 alinea’s.

09.30 taxi naar AirPort. Daar ging alles soepel. Met half uurtje vertraging de lucht

in terug naar Bangkok. Bank had wederom gezorgd dat we werden opgehaald en in bewolkt Bangkok reden we met Traffic Jam richting New Siam II. Hotel vlak bij Rambuttri. Simpele kamer voor euro 27.

Tas neergezet en lekker eten. Nam Tok Moo is de favoriet van Jeroen. Die van mij Laab maar dan niet de noord Thaise stijl. Dus werd het Pad Krapow. Nog een afzakkertje met de heerlijke kroepoek en chilli pasta. En de eerste bananen pannenkoek met Nutella! Boodschappen gedaan en naar de kamer waar Jeroen net met Bank afspreekt dat hij ons morgenochtend om 6 uur komt ophalen. Hij brengt ons naar Trat, waar we de boot nemen naar Koh Kood.

Keurig om 5.45 stapte we in auto. En naar zo zou blijken was dat perfect. 15 min later vertrek of een extra pit stop en we hadden een uur op de boot moeten wachten.

Bank had de vaart er in. Het was zo’n 360 km dacht ik en toch hebben we er 5,5 uur over gedaan. Inclusief een paar stops.

De hele rit werd er logischer wijs Engels gesproken af en toe afgewisseld met Google Translate. Vergeleken met 3 jaar geleden konden we nu een beter gesprek aan gaan. Toen was Bank wat verlegen en kregen we later een filmpje waar hij melde dat hij graag Engels leert spelen.

Jeroen vroeg waar de polaroid camera zat. Ik: In het koffertje . Bank: You want coffee stop? Ik bedoelde wat anders maar een koffie stop, prima. Starbucks was een welkome afwisseling. Echte koffie wordt wel gemist. Halverwege gestopt voor een Thais ontbijtje. Heerlijk!!!!

We kwamen bij de pier. Boottickets (euro 27,50 voor 2 pers) gekocht en Bank bracht ons naar de boot. We hoefde dus niet in de klaarstaande busjes. Bagage kon meteen de boot op. Even afgerekend met Bank en natuurlijk een polaroid gemaakt. Deze vind hij heel leuk net als de haagse hopjes. We namen afscheid en wie weet… ook hij verhuurd een appartement in Bangkok.

Klein 1,5 uur later zetten we voet aan wal op Koh Kood (soms Koh Kut genoemd). Taxi in en naar hotel. We zitten nu in een hotel verder dan waar we 2 jaargelden zaten. Prima kamertje maar toch heeft COVID (of klimaat) wat sporen achtergelaten. Nu er weer inkomsten zijn wordt nu pas alles opgeknapt. De zee is niet zo helder als in onze gedachten. Neemt niet weg dat tijdens de eerste duik in zee Jeroen wel al genoeg vis heeft gezien.

Normaal kon je de hele baai doorlopen. Nu niet. Het water staat heel hoog. Dat betekent dat je niet zo gemakkelijk van het ene resort naar de  andere kan voor of eten of een afzakkertje. We zijn via de weg naar het resort ernaast gelopen. Dat is een wat luxer en daar genoten we 3 jaar geleden happy hour. Maar, de sfeer van toen was ook daar … anders. Ook als is Thailand al even open, de toeristen stroom is nog nog niet op het oude niveau. Dat merkten we ook in Bangkok.

Teruggelopen en bij het strand gelegen. Thuisfront gebeld en lekker wat gegeten. Morgen halen we de scooter op en dan gaan we Koh Kood verder verkennen.

1. Ria Detische:
    29 oktober 2022
    Veel plezier saampjes
  2. Klaas de Waal:
    30 oktober 2022
    Reis is goed verlopen las ik.
    Maak er een mooi vervolg van. Eerste indruk van de foto's was weer zeer uitnodigend.

Ik zat, uitgenodigd door mijn zoon, gisteren de gehele dag op de Pioneering Spirit ( Pieter Schelte mocht niet van de nederlandse staat) van zijn werkgever AllSeas. Dit is het grootse werkschip ter aarde. 360 meter lang en 124 meter breed en bestaat eigenlijk uit twee supertankers met een open middenstuk waarmee gehele booreilanden geplaatst en verwijderd kunnen worden. Erg indrukwekkend. Dit was ook de fabriek waarmee de Nordstream pijpleidingen gelegd zijn. Nu ligt het voor onderhoud in een haven van de tweede Maasvlakte op zee. Speciaal uitgegraven voor de 27 meter diepgang.

Tot het volgende reisverhaal.
  3. Jornic:
    31 oktober 2022
    Hi Klaas, dat al zeker indrukwekkend zijn geweest. En groot lijkt mij. Groetjes Jeroen en Nicole