Dag 14: naar Kratie & Irrawady dolfijnen

21 oktober 2015 - Kratie, Cambodja

Dag 14: naar Kratie - Irrawady Dolfijn

Ik voelde mij vanochtend stukken beter. De soort Zaanse kermis koekjes smaakte uitstekend terwijl ik ze gisteren niet weg kreeg. Als ontbijt gekozen voor een bananen pannenkoek (je moet wat) en die smaakte. Misschien niet helemaal op, maar mijn trek en smaak is terug. En de gang naar de stoel ook. Totaal 2,5 dag last gehad en vandaag bijna weer de oude. Gisteren zag ik het echt niet zitten. Kennelijk heeft de bijna 13 uur slaap iets goed gedaan.

De eerste watsapp berichten ontvangen. Dank voor de felicitaties. En met een stuk beter gevoel en als jarige job na het ontbijt, rond 08.00 uur de auto in richting Kratie. Zo'n 2,5 durende autorit met een betere chauffeur als gisteren. Het hotel is echt een wereld van verschil met gisteren net als het plaatsje. Het ligt aan de Mekong en we hebben de kamer geüpgraded. Heerlijk, uitzicht op de rivier.

We zijn langs de rivier gaan lopen. Op ons gemak in 33 graden. Apart om te zien dat ze hier met wollen handschoenen op de scooter zitten. Trouwens, er is wel meer apart. De jongste die we hebben zien scooter rijden zal niet ouder zijn dan 7 jaar. En we zien hier een gat in de markt voor Roy Donders. De vrouwen lopen hier allemaal (in onze ogen dan) in een Pyjama. Soort joggingstof maar zit kennelijk lekker. Ik mag er een kopen van Jeroen als verjaardagscadeautje, nou nee......

We vonden een restaurantje aan het water en ook hier merkte ik dat de eetlust er weer is. Top!!!! Jeroen wilde de salade met fire ants (rode mieren) proberen maar dat kon mij maag nog niet aan dus gewoon frietjes en tonijnsandwich. Jeroen een vispannenkoek. Het pondje voor morgen gevonden en een eerste indruk van Kratie opgedaan. Kratie was vroeger alleen per boot bereikbaar.

Om 13.00 uur de tuk tuk in richting het dorpje Kampie. Daar zwemmen de bedreigde Irrawady dolfijnen. Deze dolfijnen met hun stompe snuit en kleine vinnen leven in de Mekong tussen Kampie en Laos.

De rit erheen was geweldig. Je blijft je afvragen hoe kunnen ze hier zo leven? De moderne techniek is wel aanwezig (schotels, iPad en zelf de iPhone 6) maar de huizen  zijn klein, hout en .... Ik kan het niet omschrijven. Voor ons gevoel doen ze hele dag niets. Maar het lijkt ook of ze over minder zich druk hoeven te maken.

De boot in en even varen en dan wachten ..... We hebben ze gezien en nadat we een paar foto's hadden genomen, hebben we gewoon zitten kijken. Echt leuk om te zien. Na 2,5 uur liggen dobberen weer naar de kant. Souveniertje gekocht en de rit terug. We dachten cola en bier voor onder weg maar nu snappen waarom de chauffeur niets wilde. Door de hobbel weg kun je niet normaal drinken. Ook de terugweg zijn we lekker door elkaar geschut.

Bij het hotel even afgekoeld en toen zijn we Kratie weer in gegaan. En ik voel me gelukkig echt beter (dus nee Corina en Ria, ik wordt niet ziek!!!). Aan het water met de zonsondergang voor ons geproost op mijn verjaardag!!! Lekker niets doen .....

Teruggelopen en waar ga je op je verjaardag eten? Ik koos voor een restaurantje langs de weg. Dan kan je denken: je voelt je net weer beter, maar geloof me, bij zo'n restaurantje is het verser dan vers. Het was lekker:
Fire Rice, Fried Noodles, 2 bier en 1 cola : omgerekend euro 4,00 inclusief fooi !!!!
Ach, Jeroen trakteerde, haha.

Nu hopen op weer goede nachtrust en dan ben ik morgen beter en 1 dagje ouder!!!

Bedankt voor alle felicitaties via alle mogelijke manieren !!!!

Groetjes,
Jeroen en Nicole

1. Roxy:
    21 oktober 2015
    Van Harte Gefeliciiiii met je verjaardag!!
    Er is hier vandaag extra aan je gedacht ;)
    Foto's zijn prachtig en wat een leuke verhalen elke keer weer.

Liefs Rox
  2. Ria Detische:
    21 oktober 2015
    Op de eerste plaats nogmaals Gefeliciteerd. Blij ook m te lezen dat het beter gaat
    En zeker dat het jullie weer goed bevalt.Houden zo. Jeroen, We vragen ons wel eens af,wat jij NIET eet. Brrr gezond zou ik over mijn nek gaan. Maar gelukkig is niet iedereen zo. Fijne vakantie
    Groetjes Ria en Pierre
  3. Lotte: