Dag 16: Nachttrein naar Bangkok, met een zonsondergang bij Wat Saket!

21 maart 2023 - Bangkok, Thailand

In Trang om 16.00 de tuktuk naar station. Nee, we gaan niet met de bagage over het spoor lopen. Prima plan geweest om bij hetzelfde hotel een kamer voor halve dag te boeken. Na 5 dagen was er weer een föhn, haha.

Pad Krapow en Fried Rice gekocht voor avondeten. En paar minuten nadat we op station waren kwam de trein en konden we al naar onze cabine. Biertje terug in de tas als ze de kaartjes komen controleren. Je mag nergens in de trein bier drinken. Vorige keer werd ons dat verteld maar er wordt een oogje dichtgedaan.

We wilde net gaan eten toen ze de bedden kwamen opmaken. Dat dan maar eerst. Het eten was erg lekker. En verder, naar buiten kijken, beetje muziek luisteren. Boek er bij en het licht ging al bijna uit.

Rond half 7 werden we wakker gemaakt. We reizen eerste klas dus gewoon een zittend toilet die wordt schoongehouden.

Nog iets meer als 2 uur en dan zijn we op het het nieuwe treinstation in Bangkok. Het is nieuw maar men is er niet blij mee omdat Hua Lamphong door dit nieuwe station zijn deuren zal moeten sluiten. Het nieuwe station zal nieuwe lijnen uit bijv. Laos, Vietnam via Bangkok naar Singapore gaan gebruiken. Maar die lijnen zijn nog niet eens gebouwd. En het station kan elektrische treinen aan maar die heeft Thailand niet. Als je alles leest blijkt het een groot leeg station dat amper wordt gebruikt en ver van centrum ligt. We gaan het zien.

De koffie slaan we over. De podcast F1 staan aan en landschap trekt voorbij. Lekker wakker worden. Ontbijt kwam langs. Van saté met sticky Rice tot iets ondenifieerbaars.

We kregen door dat het nog 20 minuten naar Bangkok is en 8 minuten later kwam de jongen vertellen, nog 5 minuten. Net na half tien waren we op Bang Sue Station. Heeft nu een andere naam maar heb ik niet voor handen. Inderdaad groot en leeg, je merkt dat het niet in bedrijf is en ik snap de voor-en nadelen. Zowel voor de toerist als de inwoners van Bangkok. Verder van het centrum bijvoorbeeld.

Taxi reed op meter en zo waren we om 10.30 in hotel. Kamer nog niet klaar dus ergens wat eten. Vervolgens kamer, was bij elkaar zoeken, wegbrengen en bij het zwembad gelegen.

Tuktuk naar Wat Ratchantdaram. Een mooie boeddhistische tempel uit 1846. En werd in 2005 bij UNESCO ingediend als werelderfgoed. Jeroen is hier al geweest na zin quarantaine en wist dat hier kleine winkeltjes waren met beeldjes en ander snuisterijen. Hij gokte dat hij hier een ketting kon scoren. Met handen en voeten is dat gelukt.

Vanuit hier liepen we naar Mook Bowl Alley. De thuisbasis van een kleine groep lokale bewoners die al eeuwenlang hun brood verdienen door handgemaakte aalmoezenkommen te produceren die door de gelovigen worden gekocht en aan monniken worden geschonken. Het was het einde van de dag dus het proces hebben we niet gezien. Wel een mooi souvenir gekocht.

Doorgelopen naar Wat Saket om na 344 traptreden omhoog, de zon in Bangkok onder te zien gaan. Samen met nog een paar toeristen. Ineens word ik op mijn schouder getikt. “Hi, you are Friends with Ohm?” Ja, maar wie ben jij? Oil, een van de tourguides waar Ohm mee samen werkt. Ze heeft ons eerder gezien bij Baan Plee Restaurant. Goed, we worden dus al herkend haha.

Zij kwam er net vandaan wij met een Grab naar het restaurant. Chom helemaal blij ons te zien net als Kitty. Heerlijke Laab Gai en Nam Tok Moo. Chom liep mee en regelde de taxi. Op meter de helft van de prijs van de Grab Taxi. Wel op voorwaarde dat we van de week nog een keer langs komen. Beloofd!!!

Nu een heerlijk bed, in vergelijking van afgelopen weken. Verslag en lekker slapen.

Groetjes,

Jeroen en Nicole