Dag 17: Ban Ao Yai een vissersplaatsje (met verse vis)

31 oktober 2022 - Ko Kut, Thailand

De ochtend begin hetzelfde als gisteren. Koffie, ontbijtje en naar het strandbed. Meteen de zee in. Heerlijk wakker worden. Jeroen wederom gesnorkeld. Ben benieuwd wat we morgen te zien krijgen op de snorkel- en vistour. We gaan vissen op cuttlefish. Hopelijk niet zo gevaarlijk als in Chiang Mai (haha Reinier). Lekker gelezen een om 12.00 uur naar de kamer om te douchen.

Scooter gepakt en deze is met 2 x 800 militer benzine volgegooid. Euro 2,25. Tank zat lekker vol en we reden richting Ban Ao Yai. Een visserplaatsje. De zon scheen lekker en we reden door een behoorlijk groen gebied. Vorige week heeft het hier nog behoorlijk geregend.

Zo nu en dan een bord met Watch out: Slope. En inderdaad uit het niets een helling. Er zaten wat steile wegen bij zowel naar boven als in de afdaling. Het leek soms wel op Costa Rica ipv Thailand.

Bij uitkijkpunt zagen we het dorpje al liggen. Net als de werkmannen die daar een siësta hielden. Hangmat tussen hek en auto en even een dutje doen.

Scooter neergezet en het dorpje wat boven het water is gebouwd binnen gelopen. Klaas zoals jij schreef en Ik al eerder heb geschreven: het lijkt of COVID zijn sporen heeft achtergelaten of was het een storm of de vele regenval van de afgelopen weken? Zelf al 2 cola weggegooid daar deze houdbaar waren tm juli 2022 en dat proef je. Vergeleken met 3 jaar geleden, veel huisjes weg. Nog maar 2 restaurantjes. De visserij is er nog wel. Overal netten en vis. Maar het was rustig en deed anders aan.

Bij restaurant 1 Cuttlefish besteld. Bij ons bekend onder de naam Zeekat. Shasimi, met knoflook en van de BBQ. De eerste prima. De twee viel mee en is voor de helft aan de vissen gevierd en de derde….. Niet weg te krijgen zo taai dus die namen we mee en hebben we later weggegooid. Als je niet probeert …..

Bij het restaurant 2 had ik ze al zien zwemmen. Manta Shrimp. Dat tezamen met Flathead Lobster en een portie chilli garnalen kon het zeebanket beginnen. En …. Wat was dat lekker. De Manta Shrimp was met een zoete saus. Heerlijk met je vingers eten. Ook de lobster was voorgesneden dus heel veel moeite om het vlees eruit te halen, hadden we niet. Genieten en ….. lekker!!!! En dat voor euro 30 incl drinken.

Met goed gevulde maag terug naar resort. Heerlijk de wind op de scooter. Het rijd hier zo leuk. Van de week gaan we de andere kant op.

Bij de supermarkt nog wat inkopen gedaan en de kat op de foto geprobeerd te zetten. Hij schrok van mijn fototoestel. Kreeg net 2 filmpjes van het thuisfront. Yindee is zeer aanhankelijk en Knox die is gewoon beledigd dat ze niet naar buiten mag. Mama en Papa en buurtjes, dankjewel!!!

Nu lekker op ons terras, biertje, boekje, muziekje. Tja, je moet niets hier. Twijfel of ik nog een duik zal nemen? Maar nee, te veel foto shoots momenteel en ik wil niet in de weg lopen. Het is soms zelfs lachwekkend. 2 outfits en dan tig foto’s op een sup alsof ze dit al jaren doen maar echt geen meter gevaren. Ik geef het ze te doen, ik zou er niets een recht op kunnen staan en vanochtend was er een dame die al yoga pose op de sup uitbeelden en manlief nam de foto’s. Misschien valt het op omdat de het allemaal Chinezen zijn. En die zijn behoorlijk in de meerderheid qua toeristen.

Goed, nee ik ga niet zwemmen. Jeroen ook niet die heeft zijn boek bijna uit. Tevens is er net een voorstelling beginnen. Hagedis zit vlieg achter na. Kikker zit hagedis achterna en een gekko denkt hij partij kan bieden. Een mooi spel van de natuur. Wetende dat ik straks tussen de natuur naar het restaurant moet lopen. Gister zagen wen een heremietkreeft, een behoorlijke dus Jeroen neemt vanavond zijn zaklamp mee. Leuk, zie je ze nog eerder dieren….. nee de reden is om ze te bij schijnen als we ze op de foto zetten. Dat dus.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Klaas de Waal:
    31 oktober 2022
    Aan voedsel, drank en katten is er absoluut geen gebrek. Fijne rustige omgeving en leuk vissersdorpje boven het water. Fraaie bergachtige omgeving waar weer mooie foto's gemaakt zijn. Genoeg vis in het water ook. Wat zijn de vissen die te drogen hangen of met zout ingesmeerd te drogen liggen in het boegnet van de boot?
    Vel plezier en mooie tripjes.