Dag 18: Verser dan dit, krijg je de vis niet!!!!

1 november 2022 - Ko Kut, Thailand

Vandaag stond voor de verandering de wekker daar we stipt om 08.30 uur werden opgehaald voor de snorkel en vis tour via de vriend van Rong.

Het eiland is groter dan je denkt en na een halfuur in de songthaew waren we bij de Ao Salad pier. Wederom een vissersdorpje. Maar dan iets levendiger. Terwijl we over de kade liepen scheuren de scooter gewoon voorbij. Ik zou er echt in liggen. Ondertussen bekeek ik de boten. Welke zou van ons zijn?

Of we via boot 1 naar boot 2 konden lopen. Tuurlijk en dat was een prima boot, maar nee we moesten er nog 1 verder. Zo’n klein vissersbootje die we altijd zien varen met een klein kajuitje in het midden. Goed ik plofte in de zitzak en er staken meteen 2 vragen op: hoe kom ik ooit weer in de boot na het zwemmen en hoe sta ik op uit deze zitzak?

De zee was niet stil dus de boot ging lekker op en neer wat mijn reis tablet op zich prettig vind maar ik wilde niet slapen. Dus focus op de horizon. Na een klein uurtje werd de boot stilgelegd en kregen we allebei een hengel. De bedoeling is om op inktvis te vissen. Zowel de jongen op de boot als Jeroen lieten zien hoe ik dat moest doen. Vinger op de lijn, wieltje om en gooien. Van de eerste 5 x dat ik uitgooiden wist ik iets aan de haak te slaan….. de haak / hengel van die jongen. De eerste keer zat het helemaal door de haakjes. Ik kreeg mijn lijn ook niet recht dus ik vond het wel prima.

Jeroen en de 2 jongens bleven proberen. Langzaam vaarde we langs de kant. Waarbij de kapitein zijn voet op het gas hield en daar ook mee stuurde terwijl hij zijn lijn continue uitgooiden. Volgens Jeroen hadden zij ook een andere vislijn. Ach, je kan mij alles wijs maken.

Nog even verder gevaren en ook daar wederom geprobeerd. Er waren teveel golven voor de inktvis. Vooral de kaptein kon dat niet hebben dus die dook met harpoen en al het water in op zoek naar vis. Jeroen ging er met zijn snorkel achter aan. Je zag wel vis maar ik blijf in herhaling vallen, niet zo helder. Nadat ik Jeroen op verkenning had uitgestuurd waagde ook ik mij in de zee. Het is daar diep en dat vind ik toch effe een dingetje. Het water was heerlijk.

Op de boot werd de eerste vangst getoond. Een vis met blauwe stippen. Uiteindelijk waren er 5 vissen gevangen. Hoe we die wilde eten? Met Google Translate overeengekomen dat het zowel sashimi (rauw) en gegrild werd. Dus  wij konden weer gaan zwemmen dan gingen zij de vis bereiden. De stenen bbq werd voorzien van houtskool en aangestoken en de vis gefileerd. Snorkelen en dan ook de rook van de grill inademen is niet echt een lekker gevoel, aldus Jeroen.

En zo zit je midden op zee, op een vissersboot en wordt de vis geserveerd. Wat was die sashimi lekker. Verser dan dit krijg je niet. Uit de zee en op je bord. En ja, collega je weet wel wie, je blijft eten. Want al de vis was voor ons. Inclusief portie rijst. Maar de vis was te lekker. De wit vis was wat vlak maar die andere was goed van smaak.

En zo vaar je verder, af en toe nog een hapje vis en nog keer stilleggen want ze wilden kost wat het koste inktvis vangen. Hij had 1 x beet maar die brak af. Ach, weinig onderwaterwereld gezien, niets gevangen (zelf dan) en toch weer een dag voor in de boeken. Wat zaten wij te genieten op de boot.

Na 5 uur waren we terug bij de pier en werden we weer terug gebracht. Bij het resort meteen door naar de zee heerlijk. Ook omdat ik dus niet zeeziek was maar wel wagenziek. Koud drinken en verder niets.

Zojuist wat gegeten, en dat is wel jammer. Een menu kaart om U tegen te zeggen maar alles is fried. Van de kip, tot de rijst. Van de patat tot de macaroni. Even naar een ander resort is er niet bij en het resort naast ons zei: No pick up you can walk over the beach. Als je tot je middel nat wilt worden kan dat.

Ik vroeg naar Laab en dat hadden ze. Jeroen een rode curry en na een bakkie koffie lekker naar bed. Wat een geweldige dag op een geweldig eiland!