Dag 22: Sepilok en Kuala Lumpur

16 september 2014 - Sepilok Rehabilitation Center, Sabah, Borneo, Maleisië

Dag 22: Sepilok en Kuala Lumpur

Vanochtend om 06.30 aan het ontbijt en klokslag 07.00 vertrokken we van Lankayan naar Sandakan. Uurtje varen en daarna de bus in op weg naar Sepilok. Het eerste opvangcentrum voor Orang Oetans in Borneo en een van de 4 wereldwijd. Dit is een gebied van 43 vierkante kilometer war de dieren in het semi-wild leven. Er is geen hek dus als ze weg willen kunnen ze dat.

Het was er zeer druk dus we werden afgezet en dat was het. Hè ? Ja, zegt de chauffeur, ik moest jullie alleen afzetten. Hè ? En hierna niet naar het vliegveld brengen. Hè ? Goed dan niet. Wij zijn naar de ingang gelopen en zouden zelf wel de entree betalen maar ineens vraag een gids (Leo) of ik Nicole was. Ja dus. Door de drukte kon hij ons niet vinden. Uiteindelijk is alles Echt perfect geregeld door Riksja. De chauffeur kwam later ook nog even vragen of alles goed was.

Om 10.00 uur was het voedertijd en dan is het maar de vraag of ze komen. Eerst een volwassen en daarna ook een jonkie. Echt grappig om te zien hoe die door de boom naar de voederplek gaan. Maar ze waren niet alleen. Ook de Makaken kwamen voor de bananen. De grote vond dat wat minder en sloeg af en toe om zich heen. Zeer toeristisch maar wel leuk om gezien te hebben. Daarna nog even wat Sun bears gezien. Hele kleine beren.

Vervolgens de bus in waar we Allan en Victoria weer tegen kwamen. Op het vliegveld kregen we nog een lunch aangeboden en die was lekker. Na nog wat souvenirs gekocht te hebben door de douane en wachten op de vlucht naar KL.

In KL waren we om 17.00 en waarom de vakantie niet eindigen waar je bent begonnen ? Immers, we hebben 7 uur overstap. Met de KLIA Express in een half uurtje in het centrum. En wat geweldig: de trein heeft WiFi. Voor de liefhebber: het filmpje van de Zeeschildpadjes staat op de site.

Vanaf Central de monorail naar station Imbi. Even een stukje lopen en dan begint het bestellen: King Prawn, gefrituurde oesterzwammen, kip saté, honing varkensvlees. Baby paksoi, krab, enoki taki (kleine champignons) en nog wat meer. Geen kikker en de ook geen Rog. Heerlijk gegeten. En de taxi terug naar Central. Niet de monorail die had spitsuur. Maar een taxi gedeeld met een chauffeur die denk te veel red Bull op had, gezien het feit dat hij geen moment stil is geweest. Maar, ons voor een goedkope prijs bij KL Central afzetten. 15 min wachten op de trein naar het vliegveld.

In de trein dit verslag geüpload. Om 00.00 uur (18.00 uur Ned. Tijd) vliegen we terug naar Nederland. Dank voor de reacties ivm de terug vlucht. Foto's volgen bij het laatste verslag.

Voor nu: JUMPA LAGI !!!!

See you soon.
  2. Marian van Duijn:
    17 september 2014
    Hey lieverds,

Wat een reis, fantastisch!!
    Goede vlucht en tot gauw....morgen om deze tijd zitten we weer samen aan de koffie;-)

X Mar