Dag 14: Een Draak van een Tempel

25 april 2024 - Bangkok, Thailand

Voor we op weggingen eerst met Chom langs een winkeltje voor een koker waarin het schilderij in opgerold kan worden. Een klein volgestouwd winkeltje maar het oude mannetje had de oplossing. Daarna naar een klein restaurantje waar we een ontbijtje hebben genuttigd. Ontbijt bestaande uit rijst en kip en een coconut cake.

Bij Priscilla binnen wachten op Preecha. Priscilla had nog een cadeautje. Een waaier. Hoe toepasselijk, niet zo zeer qua mij naam maar wat nu achteraf blijkt de warmste dag van de week: 38 graden met een gevoelstemperatuur van 44! De waaier en ook de ventilatortjes zelf veelvuldig gebruikt.

Klein uurtje met de auto en we waren bij Wat Sam Phram. Een boeddhistische tempel omringd door een draak. Veel gezien op insta dus we waren benieuwd.

De draak die het gebouw van onder naar boven omringt, symboliseert de reis van een mens van verdriet naar geluk en van de hel naar de hemel. De tempel heeft 16 verdiepingen en 80 meter hoog omdat Boeddha op 80 jarige leeftijd overleed.Het doen van een wens voordat je door de drakenbuik de tempel beklimt, wordt beschouwd als een geluksbrenger. Of dat ook geld als je voor 10 bath de lift naar de 16e verdieping neemt weet ik niet. Maar gezien de temperatuur was dat een welkome luxe.

Boven aangekomen een mooi uitzicht met echt heel in de verte wellicht Bangkok. Dit ligt op 40 km van Bangkok. Rustig weer naar beneden en drinken. Het zweet gutst van je kop.

Preecha wilde naar Petchaburi maar dat was 2 uur en 3 kwartier heen en idem weer terug. Daar had hij zich een beetje in vergist. Dus plan B, naar Nakon Pathom.

En zo stonden we bij Wat Phra Pathom Chedi, een boeddhistische stoepa. Deze stoepa is de hoogste stoepa ter wereld en werd in 1870 voltooid.

De kleine feitjes maakt dat je net iets anders bekijkt. Maar het blijft een stoepa.

Preecha stopte ergens in de stad voor lunch. Zet alles maar op tafel en lekker eten. BBQ kip, Nam Tok Mo, papaya salade, Tom Yam Kai, sticky Rice en  Ko Moo Yang. Die laatste is onze nieuwe favoriet. Varkensnek gemarineerd. Echt lekker. Dit plus 2 grote Chang beer, 1 grote fles water, 1 grote en 1 kleine fles cola voor 810 bath, euro 20. Heerlijk zitten eten voor weinig.

Weg terug had wat traffic jam. Helemaal toen we bij de Marine kazerne aankwamen. Vast stond het verkeer. De huldiging van de afgestudeerde mariniers was net klaar. Uitgestapt en de rest gaan lopen. Preecha zien we zaterdag als hij ons naar het vliegveld brengt.

Even naar de kamer. Ik de foto’s en verslag alvast gedaan en Jeroen is al naar Baan Plern. Biertje doen met Jeff. Toen ik later aanschoof was Ohm er ook. T-shirt van Hidden Bangkok Tours gekregen.

Jeff regelde op de hoek van de straat een taxi, voor ons, naar Rambuttri. Iets gegeten en gedronken. Het is nog steeds erg warm dus de tuktuk terug bracht wat verkoeling. Langs de straat wat drinken gehaald en Jeroen moest meteen meedoen met een spelletje. Zie de foto’s

Nu lekker slapen en morgen laatste dag in Bangkok.

Wederom onderkom Learn Everyday: Fak Toohng (als ik het fonetisch goed op schrijf) = Pompoen

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Detische:
    26 april 2024
    Prachtig weer al die verhalen en genieten weer van deze vakantie.
    Ria en Pierre
  2. Jornic: