Dag 02: Husky Safari ... GEWELDIG!!!

28 januari 2019 - Lannavaara, Zweden

De nacht was warmer dan we dachten. De 1,5 straalkachel in de kamer, is eindelijk goed opgewarmd. Tijdens een bakkie koffie (Thanks Lot voor de waterkoker) de laagjes kleding besproken. Het is echt uitvinden wat nu warm en handig is. Er wordt geadviseerd om ‘s ochtends niet te douchen. Effe wennen voor ons. En mijn haar ..... doe de muts en paar keer op en af en echt het zit te gek en is totaal niets statisch.

Het ontbijt was prima. De omgeving op de foto gezet en even opwarmen op de kamer. Jeroen loopt nu naar buiten voor een foto en Lieverd net als in Thailand met 40 graden en een airco, geldt ook hier : Houd de deur dicht!!!!! Het is namelijk maar minus 31 graden!!!

Tegen 10 uur naar de husky’s gelopen. We werden enthousiast begroet. Als er een begint met blaffen, beginnen de anderen ook. We kregen een briefing over hoe je de slee moest besturen. Wij kregen slee 4 toebedeeld de enige met 5 ipv 6 honden. De gids vertelde dat ze samen gisteren een dagtocht hadden gelopen en dat ze het heel goed hadden gedaan. Goed tempo en afstand. Dus voor vandaag leek het een goed team. Ik denk dat ze een halve snipperdag wilde daar ze niet het tempo aanhielden als de slee voor ons.

Goed, de slee in en goed inpakken met een berenvelletje. Echt hoor Wen, het wordt steeds romantischer.

Zodra je de rem loslaat gaan ze lopen. Gewoon gaaf!!! Soms bij remmen, vooral als we omlaag gingen of juist mee rennen als we omhoog gingen. Vooraf naar de wc? Wij wel, de honden.... nee. Meteen in het begin moesten de 2 voor mij de grote boodschap doen. Jeroen volgde het advies op en stopte slee. Anders vliegt het rond. En stinken !!!

Wat een mooi landschap. Koud, ja en nee. Je bent goed ingepakt en het lijkt of je ogen aan elkaar plakken. De ijspegels hangen aan je muts.

Halverwege konden we ruilen. Er was er al een onderuitgegaan en ik ben niet zo stabiel dus ik had geen goed gevoel om het te doen. Noem me een schijterd, ... doe waar je je best bij voelt en maar goed ook want effe later zat de slee van degene achter ons bij ons bijna er in. De Musher (berijder) van die slee was er afgevallen en de honden rennen gewoon door. Die stoppen pas als ze er echt niet meer door kunnen. Lees, stonden nu met zijn allen om mijn slee. Gelukkig gingen de touwen niet in de war. Neemt niet weg dat we beiden echt hebben genoten.

Terug in de kennel handen warme bij een kampvuurtje. Warm bessen sap en een kaneel rol. De husky’s een knuffel gegeven en toen na bijna 3 uur in de kou te zijn geweest naar de de kamer verder opwarmen. En alle apparatuur opladen. Door de kou lijkt de accu leeg.  Gelukkig meer dan 1 camera bij ons. Dus ook de camera’s moeten opwarmen.

Na de lunch onze dikke kleding weer aangedaan erop uitgegaan naar het dorpje. Her en de gestopt. En na de kerk vonden we de supermarkt. Niet zo moeilijk in z’n klein dorpje (70 inwoners). De drankvoorraad aangevuld en rustig terug gelopen, genietend van de mooie omgeving. Zo is de lucht licht grijs, zo is deze paars met oranje en zo lichtblauw.

De rest van de middag lekker gerelaxed. Wederom was het om 16.00 donker. Heldere hemel, meer sterren. Gelezen, film gekeken, onthaasten, foto’s downloaden, ons voorbereiden op de Zweedse Gehaktballetjes.

Als de Zweedse ballen bij Ikea net zo smaken als hier, heerlijk. Er wordt hier goed gekookt. Na een bakkie koffie terug naar de kamer en onder een sterrenhemel deze dag nogmaals de revu laten passeren wetende dat deze droom al is uitgekomen.......

Bedankt voor de reacties:

Het is hier heel rustig, Klaas. Alleen het knarse van de sneeuw is hoorbaar en een enkele husky of snowscooter. Rene: Niet alleen het bier is hier ijskoud 😂 verder is het genieten en genieten!!!

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Eric spreeuw:
    28 januari 2019
    Ziet heel mooi echt genieten daar
  2. Ramona:
    Wauw. Hele mooie foto's
  3. Corina:
    28 januari 2019
    Zat al met smart op je verhaal en foto's te wachten. Prachtig weer. En die rode appelwangen bij jullie .... hahaha ...... geweldig.
  4. Esther:
    29 januari 2019
    Wauw, wat een ervaring! Dit is ook een grote wens van Ashley; jammer genoeg heeft ze ouders die allergisch zijn voor kou😂😂😂. We vinden het superleuk om jullie avontuur te volgen en kijken alweer uit naar het volgende verslag😘
  5. Muriël:
    29 januari 2019
    Ziet er goed uit! Veel plezier!
  6. Klaas de Waal:
    29 januari 2019
    Duidelijk slee 4 met de 5 honden. De honden krijgen goed te eten aan het sleetje vol te zien! Hoe lang kan je met de volle waterflesjes buiten lopen voordat het bevriest? Het lijkt mij een zeer avontuurlijk geheel zo'n tocht met die prachtige honden in een wonderschone omgeving. De huskies hebben vaak een verschillende kleur ogen, een kennis van ons had een husky met een groen en een blauw oog (van nature). Veel plezier op jullie verdere sneeuw en ijs reis.
  7. Gonnij:
    29 januari 2019
    Echt te gek wat een honden en wat een mooie omgeving een supermarkt die berger choco heeft lekker!!!!!