Dag 01: gearriveerd in (Zweeds) Lapland

27 januari 2019 - Lannavaara, Zweden

Nog voor de hoosbui zaten we in de bus richting Schiphol. Om vervolgens 5 uur later de Piloot de weersverwachting van Kitillia (Finland) te horen opsommen. Hij wenste ons een zonnig verblijf...... bij -36 graden Celsius. Ik was meteen goed wakker. Op de grond was het iets warmer .... -26. Maar toch.

Bagage en de bus in. 3 uurtjes vanaf het vliegveld in Finland naar The Aurora Mountain Lodge in Lannavaara, Zweeds Lapland. Onder het genot van koffie, koekje en warme bessensap namen we de omgeving in ons op. En wat is die schitterend.!!! Ineens aan de rechterkant een “Halo”. Niet een ronde zoals ze meestal zijn maar verticaal. Prachtig om te zien.

Daar waar in Nederland 2000 km file ontstaat zodra het sneeuwt, reed de buschauffeur hier gestaag met 100 km per uur door. Alsof er niets aan de hand is.

Bij de lodge eerst lunch en dat was perfect. Bruine Bonen soep en buffet met makreelsalade, (heerlijke) zure haring, verse broodjes, divers beleg aardappels, fruit etc.Prima geregeld!!! Dat komt wel goed de aankomend week. Na de lunch onze suite betrokken. Veel glas voor het Noorderlicht, maar als het echt koud is, dan smelt het sneeuw niet op het dak. Maar toch we zitten er lekker bij. Klein keukentje. De ruimte boven de grote koelkast is omgetoverd tot kleding kast. Het is klein, knus, gezellig.

De rest van de middag stond in het teken van excursie boeken, programma doornemen, kleren op halen en uitvinden wat nu het warmst is. Nu al gelachen om het wegzakken in de sneeuw, de koude vingers, de dikke kleding. Want zoals Wendy al zei na het zien onze verlanglijstjes met Kerst: Het wordt een romantische week met al dat thermo ondergoed !!! Diverse lagen kleding is het motto deze week. En de muts is mijn nieuwe beste vriend.

Na de briefing wat rondgelopen en de camera’s uitgeprobeerd. En toen lekker op de kamer. Wekker stond vroeg en hier voelt het laat. Het is nu 16.15 en pikke donker. Met de husky’s op de achter grond wat geslapen, gelezen voordat we gingen eten.

Het hoofdgerecht was zalm op puree van doperwt met broccoli en pastinaak. Dat met de saladebar, brood en de amandelcake als dessert maakte het een prima afsluiting van de eerste lange dag.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Ramona:
    Wauw. Dat ziet er goed uit. Nu lekker genieten
  2. Remy:
    27 januari 2019
    Ziet er echt super uit. Kijk alweer uit naar jullie volgende verslagen en foto's. Geniet ervan deze week.
  3. Wendy:
    27 januari 2019
    Ziet er goed uit! Geniet ervan, de omgeving is wel romantisch😜
  4. Kees:
    27 januari 2019
    He NIcole en Jeroen, dit wordt echt eeen mooie reis voor jullie, prachtige natuur rendieren beren en kou heerlijk maak er een feestje van. en die pet van Jeroen die is heerlijk ik heb er ook een,vorige week nog gebruikt.

grt en een mooie week
  5. Detische:
    27 januari 2019
    Geweldige vakantie daar in het hoge noorden en ach -26 hoe cares haha. Fijne dagen wel kort maar toch genieten.
    Groetjes Ria en Pierre
  6. Olagina:
    27 januari 2019
    Heel veel plezier en lekker klein en knus kan leuk zijn hoor. 😋
  7. Yolanda Jak-de jong:
    28 januari 2019
    Wat een mooie omgeving wauw. Geniet ervan.
  8. Rene rietbergen:
    28 januari 2019
    Prachtig wat mooi en altijd koud bier😂
  9. Soraya Westerman:
    28 januari 2019
    Oh wauw wat een prachtige foto's! Geniet ervan!!
  10. Klaas de Waal:
    28 januari 2019
    Lekker rustige omgeving, hè!
    Maar wat een prachtige schoonheid!