Dag 06: Ouzo & de witte flamingo

16 juni 2022 - Skoutaros, Griekenland

En toen waren in bezit van de sleutels van onze rode duivel… Een Jeep(je). Net niet keus zeg maar. Maar het rijd. Op weg naar Polmari. Plomari ligt pal ten zuiden van de berg Olympos en is beroemd om de beroemde ouzo industrie.

Dat het bergachtig is wisten van de busrit de eerste avond. Reispilletjes lagen nog in appartement zeg maar. Na de eerste bergen reden we langs de zoutvlaktes van Lesbos. Daar zagen we heel veel flamingo’s. Er is zijn veel sardientjes in de zee en dat trekt de flamingo’s (en ook dolfijnen) aan. Normaal zijn ze roze door de garnalen maar hier zijn ze wit. Doet mij denken aan een anekdote uit Costa Rica: Zie daar de roze lepelaar waarop iemand antwoorden, waar? die witte? Je had er bij moeten zijn, toch Obbicht?

Langs de bergen, de 2 baaien en door kleine dorpjes en af en toe je hart in je keel omdat er en bus de hoek om scheurt kwamen we in Polmari. Eerst koffie en daarna besloten een broodje bij de  supermarkt te halen. Het havenplaatsje zag er leuk uit. Auto in op weg naar Ouzo.

Bij het uitstappen roken we het anijs al. Barbayannis Liquor Distiller is een ouzo-producent in Griekenland die 100% gedistilleerde ouzo produceert en dit al doet sinds 1860. Klein museum en een rondleiding in de fabriek met de nodige informatie van een enthousiaste werknemer.

Barbayannis Ouzo wordt gedistilleerd volgens een traditionele methode en is ons goed uitgelegd. Je hoort ouzo apart van water te krijgen en pas als je mengt wordt het wit. Als het al wit is in het glas, is het volgens Barbayannis Griekse troep.

Ze hebben 4 kleuren die het alcohol percentage aangeven. De anijs wordt een dag geweld in de zee. Dan vermengd met alcohol en na een dag gekookt. De alcohol en de aroma’s worden verdampt. Wat overblijft gaat wederom in een vat met water en dat laten ze zo’n 40 dagen staan waarna het gebotteld wordt. Een handmatig proces wat ons in de fabriek werd getoond en ja we mochten proeven. Jeroen prima en ik… nee hoezo ouzo? Doe mij maar iets anders. Ze hebben ook een adres in Maastricht, waar je deze ouzo kan bestellen. Vergeten te vragen, maar wij denken dat dat dat wijnhandelaar Tiesen is. Die staat bekend om zijn wijnen.

Auto in en de bergrit terug. Nogmaals gestopt bij de flamingo’s (zaten dichterbij) en iets gedronken bij een taverne met uitzicht op Pétra. Bij het appartement een klein flesje ouzo aan Kostas (de eigenaar) gegeven. Werd dankbaar in ontvangst genomen. En door naar het  strand.

Elvis heeft zaterdag live muziek (jazzy) en had met Jeroen een gesprekje over de voorbereiding. Jeroen blijft een horeca man dus die had een leuk gesprek.

Net onder de douche vandaan, dit keer een prima straal en warm. Effe op balkon genieten van de avond zo’n voordat we gaan eten.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Ramona:
    16 juni 2022
    Boh ja die Joke in Costa Rica. Daar hebben we het na al die jaren nog steeds over 😂🤣😂🤣. Niks mis met dat rode duiveltje 😊