Dag 10: Toch in de wolken bij Chiang Mai

12 oktober 2018 - Chiang Mai, Thailand

De wekker stond om 5 uur! Dit ivm met de zonsopgang bij Doi Suthep. Onze chauffeur waarvan we zijn naam verkeerd uitspreken dus zei hij: call me by my nickname: Wood, was keurig op tijd bij ons hotel. Anthika (buurvrouw van mijn schoonouders) heeft hem via via geregeld en hij brengt ons morgen ook naar Pai. Maar eerst vandaag: de omgeving van Chiang Mai.

De eerste stop was Wat Doi Suthep. Een boeddhistische tempel vernoemd naar de berg waarop hij is gebouwd. We hadden gelezen op TipsThailand.nl (aanrader qua info voor Thailand) dat we vroeg moesten gaan om de zonsopgang te zien en de drukte voor te zijn. In het donker de berg op. Eerste viewpoint was een heel gaaf mooi uitzicht over Chiang Mai. Door naar de tempel en we waren de eerste.

Je kan naar boven middels 309 treden of met een kabellift. De laatste was nog gesloten. Wood vroeg iets aan iemand die daar liep en ja hoor natuurlijk mogen we de lift van het personeel gebruiken. Boven aangekomen bleek iedereen langzaam te ontwaken. Er wonen mensen en monniken en het ochtendritueel leek te beginnen. Schoenen uit en een meisje hielp mij aan een sarong. Vervolgens liepen we de stilte tegemoet  ...  nou ja stil ... 3 honden kregen even ruzie dus met een boog eromheen.

Langs mooie beelden kwamen we bij de rand van de tempel (waar bleek dat "schoenen uit" alleen voor de middelste tempel geld, niet het hele gebied). Wat een geweldig uitzicht. Weliswaar bewolkt maar dat maakte het niet minder mooi. De tempel bezocht. Het blijven mooie gebouwen en hoeveel goud zou erin zijn verwerkt. Ticketoffice nog steeds dicht, net als de kabelbaan. Het personeel wenkte ons al en zo gingen weer met “staff only” lift weer naar beneden. We blijven Hollanders, maar doordat we er zo vroeg waren, hebben we de entree en lift uitgespaard (180 Bath).

Wood stond al klaar en melde dat we in de bergen kunnen ontbijten. De volgende stop was Mon Cham. Een bergdorpje met geweldige vergezichten of niet, daar je midden in de wolken bent. Bij het restaurantje koffie en rijst met omelet als ontbijt. Rijst en ei? Ja, meer hadden ze niet. Haar eigen noodles soep had haar moeder gemaakt en stond niet op het menu. Jammer, hoewel, het ei is op smaak gemaakt en gewoon lekker. In een pittoresk hutje, zittend op de grond van het ontbijt en van het uitzicht genoten.

Vervolgens langs de bloemen velden gelopen om ook steeds een ander uitzicht te zien. De kinderen in klederdracht zijn leuk. Uiteindelijk wilde de kleinste toch even in de camera kijken. Mooie omgeving.

Het busje in en door maar Mae Sa Waterval. Oké, niet zo mooi als vorige watervallen maar zeker een leuk stukje om te lopen en van de natuur te genieten. Zoals, diverse katten, grote spin, rode tor. Na de wandeling zocht Wood een restaurantje waar we lekker aan het water gamba’s hebben gegeten en wat gedronken om vervolgens naar het hotel te gaan. De vroege wekker hakte erin in en zo besloten we rond 14.30 lekker te gaan slapen zodat we fris en fruitig zijn voor het Lady Boy Cabaret vanavond om 21.30 uur. Dat verslag en foto’s volgen morgen ochtend.

Chiang Mai is een prima uitval basis voor activiteiten buiten de stad en de weg naar Pai. Eerder gericht op toerisme dan op de zakelijke kant. En Corrie: met mijn teen gaat het goed. Ik dacht eerst goed gekneusd en had er een hard hoofd in. Maar ik na 2 dagen strak in de gympen (ipv alleen slippers) heeft goed gedaan. Nog wel dik maar zeker niet gekneusd en pijn is weg. Klinkt goed Klaas, we gaan op zoek !!!!

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Corrie Jansen:
    12 oktober 2018
    Zo wat moeten vaak vroeg uit bed ,hele mooie foto's ,wat een apparte planten groeien daar ,en ook hele enge beesten ,op naar dag 11 ,Groetjes Corrie
  2. Adrie Gorthuis:
    13 oktober 2018
    Steeds genoten van jullie reisverslag
  3. Klaas de Waal:
    14 oktober 2018
    Gelukkig toch nog wel interessant en fotogeniek, Chiang Mai. Uitslapen is er niet zo veel bij, helaas. Let goed op je gezondheid Nicole en geen roofbouw plegen op je geweldige herstel. Het is hier volledig zomer, maar dat zou na vandaag, zondag, toch eindelijk afgelopen moeten zijn volgens de geleerden. Groet en veel genieten.