Dag 10: Stair Caves

4 september 2014 - Mulu National Park, Maleisië

Dag 10: Stair Caves

De bungalow had een prima bedje daar we allebei voor het eerst doorgeslapen hebben. Ontbijtje en om 08.30 uur met Ipoh richting de Long Boat.

Halverwege de rivier bij een klein plaatsje gestopt, wat rond gelopen, souvenirs gekocht en op weg naar de Cave of the Wind en Clearwater Cave. Ik heb ze omgedoopt tot Stair Caves. Want ja mam, we lopen ons suf. En de eerste grot was maar 400 meter meldt Ipoh. Ja maar wel omhoog, omlaag etc. Maar ook hier : Groot. En deze doet zijn naam aan. Je voelt steeds de wind.

Na de eerste grot een koffiepauze. De wandeling in deze grot is ook 400 meter maar dan wel eerst 200 treden omhoog. Ach, je hebt vakantie ..... In het begin hing er nest vleermuizen. Leuk om te zien. Nee, Jaap, zo zijn ze best leuk. Ze moeten niet het vele tegelijk om je heen vliegen zoals bij de Long House. Ipoh had weer een leuk parcours in gedachten. In het begin vooral naar beneden. En dan kijk je even naar boven. 400 meter valt mee, recht uit.

Deze grot heeft een grote hoeveelheid aan unieke planten soorten.  Zoals de one-leave plant die alleen in Mulu groeit. Deze grotten zijn hoog en mooi. Maar, we hebben wel genoeg Caves gezien.

Terug bij de picknick plek zijn we eerst gaan zwemmen. Heerlijk afgekoeld. Helder water. Vervolgens de lunch. Niet anders als anders, rijst, kip, groente en dit keer gebakken bamboe en bananen als toetje. De boot in en zo waren we om 13.00 uur weer terug.

Na wat gedronken te hebben zijn we de 1,5 km the Botanical Loop gaan lopen. Her en der stonden informatie borden en we hebben toch wat kleine dieren gespot zoals de duizendpoot, diverse rare torretjes maar die bleven niet stil zitten voor de foto en wat mooie bloemen.

Nu lekker op de kamer even relax en de voetjes wat rust gunnen.

Net als we willen gaan eten begint het weer te regenen. Poncho aan en gaan. Het smaakte weer lekker en met volle maag the Nightwalk. Rustig 1,5 km door de natuur. Diverse kleine insecten gezien. De wandelende tak, rare gekleurde kevers. Kleine slang maar zoals Gary de Gids melde: dan is mama ook in de buurt. En niet alles is klein : grote slak en een spin met een doorsnede van 20 cm is ook niet echt klein. Al met al een prima wandeling en nu met de geluiden van de kikkers en gekko's  lekker slapen.

Groetjes,
Jeroen en Nicole