Dag 10: Gamcheon Village en de Jagalchi Markt

21 april 2024 - Busan, Zuid-Korea

Vanochtend werden we wakker met het ruizen van de zee op de achtergrond. Het waaide behoorlijk. Mistig en regen. Reden om nog een keer om te draaien. Lekker uitgeslapen liepen we richting de metro. En een uurtje later stonden we op de Jagalchi markt.

Deze markt wordt beschouwd als de grootste vismarkt in Zuid-Korea. De markt beslaat zo’n 3 kilometer met bekende en onbekende zeedieren als koopwaar. Bijna elke marktkraam verkoopt wel Snow of King Crab.

Zo ook de restaurantjes op de eerste verdieping. Nog maar een keer Snow Crab we zijn er nu toch. Heerlijk!!!

Toen we markt uitliepen leek het opgeklaard. Droog en helder. We zagen Gamcheon Village liggen, maar lopen was geen optie. Taxi bracht ons naar het hoogste punt. Het plaatsje, gebouwd op een steile berghelling, staat bekend om de kleine straatjes en gekleurde huizen. Deze felgekleurde huizen zijn de afgelopen jaren gerestaureerd en om toerisme aan te trekken. En dat klopt, je loopt niet alleen. Bij een plek kan je in de rij gaan staan voor een foto. De rij was lang.

Hoe het gebied is ontstaan staan is, voor de liefhebber, te lezen op het internet. De huidige bewoners hebben gemengde gevoelens bij het toerisme. Het authentieke is weg maar brengt wel geld in de la. Uitzicht was prachtig, ondanks het weer. Maar, dat was het ook wel.

Via een smal straatje onze weg naar beneden gevolgd. Beneden dachten we de juiste kant op te lopen maar volgens de navigatie app, niet echt. Taxi terug naar de markt en bij een koffie tentje beland waar we de start van de formule 1 hebben gekeken.

Jeroen voelt zich niet 100 % dus besloten een taxi naar hotel te pakken. Dit was een leuke rit via de 2 bruggen waardoor we een goed beeld van Busan hebben gekregen. De formule 1 werd vervolgd in de taxi.

Jeroen is meteen effe gaan liggen en we zien wel wat straks brengt.

We kijken uit op het strand en zelfs met dit gure weer zie je de Koreanen op het strand. Het is echt druk, inclusief alle paraplu’s.

Morgen tas pakken en eind van de middag gaan we richting vliegveld, richting de zon. In Bangkok is het al weken tegen de 38/40 graden dus dat komt goed.

Groetjes,

Jeroen en Nicole