Dag 01 & 02: Jornic Goes Viva la France

22 augustus 2021 - Briare, Frankrijk

Na een leuke Spaanse avond bij Tijnes was het tijd om richting Frankrijk te vertrekken. We gaan een kleine 1,5 week naar Frankrijk. Saint Firmin sur Loire om precies te zijn. Slottijd van 05.00 uur is gehaald.

Ons huisje staat niet in de navigatie dus de laatste kilometers ouderwets vanaf een routebeschrijving. Het ligt aan de andere kant van de rivier Loire. En zo arriveerde wij om 14.00 uur in Les Giraudors, een gehucht met 4 huizen waaronder onze studio.

Berry de eigenaar een sms gestuurd en hij was in de buurt dus we kregen meteen de sleutel en een alleraardigst ontvangst door Berry. Wat info uitgewisseld en auto uitgeladen om deze vervolgens weer in te laden: Boodschappen doen.

De hele supermarkt weer uitgeplozen. Ja, ik weet … het is dag een maar gezien alles wat we willen kopen, proeven….kunnen we beter een maand blijven. Dat vlees, dat vis, die Rilette, die kazen…. Enz enz. Op terug weg voor het eerst onze Pass Sanitair (coronapas) laten zien en die werkt. We mochten ons eerste terrasje op.

Terug in het huisje kwamen onze buren ons begroeten, 2 ezeltjes die volgens Berrie altijd even komen kijken. Bijou & Compain. En toen lekker eten, en voor we het wisten sloeg de vermoeidheid toe. Even dit tikken en daarna slapen. Was een lange dag.

Allebei bijna klokje rond geslapen en ontbijt gescoord. Dat stokbrood…. Dat is gewoon lekker. Daar de zon, wel probeerde zich te laten zien maar achter de bewolking zat, besloten rustig aan doen. Jeroen keek Ajax en ik heb mijn boek gepakt. Als de zon zich liet zien was het best warm en het werd ook steeds mooier.

Na de voetbal naar Pont Canal de Briare gereden. Een Kanaalbrug : zowel boven als onder water. Best apart. De kanaalbrug verving in 1896 een gevaarlijke rivierkruising.

Het ontbreken van de kanaalbrug was een belangrijke hinder voor de scheepvaart. De schepen moesten het kanaal Lateral aan de Loire via de sluis van Mantelot verlaten en de Loire oversteken. Deze oversteek was niet zonder risico’s, er zonken gemiddeld 10 schepen per jaar. Tussen 1890 en 1896 werd gewerkt aan de kanaalbrug.

Via de rechter kant langs het water gelopen en bij “Chocolats et Chimères” een drankje gedaan en een ijscoupe besteld: Pina Colada, heerlijk. Als je van ijs, macarons , chocolade en …. houd ben je daar aan het juiste adres. In feite een Chocolatier met terras.

Bij het huisje het avondzonnetje gepakt en …. Gewoon genieten (en dan moeten we nog eten!)

Groetjes Jeroen & Nicole

1. Ramona:
    22 augustus 2021
    Dat genieten gaat zeker goed komen jullie kennende. Ben benieuwd wat jullie nog meer gaan zien en mee maken. Ook qua eten natuurlijk 🤣😂🤣😂
  2. Olagina:
    22 augustus 2021
    Echt leuk om weer mee te genieten van jullie avonturen xxxx
  3. Jerry de zwager:
    22 augustus 2021
    Heeft Jeroen wel genoten van Ajax 🤣 veel plezier en ik lees graag de reisverhalen 👍
  4. Rolf Kappe:
    22 augustus 2021
    Wanneer komt er een boek uit van al die verslagen.
  5. Janine:
    Fijne vakantie
  6. Willem Krom:
    22 augustus 2021
    Dit is pas echt genieten Jeroen en Nicole !
  7. Klaas de Waal:
    23 augustus 2021
    Weer als vanouds luitjes. Prachtige omgeving, prima voedsel en heerlijkheden. Zeer fraaie plaatjes. Is de brug ook een soort aquaduct voor kleine schepen? Genieten maar !!!
  8. Gonnij:
    23 augustus 2021
    Lekker die chocolade en een mooie omgeving