Dag 16: Dag mooi Frankrijk!!!

15 september 2020 - Tourtoirac, Frankrijk

C'est bon! Naar omstandigheden...dus geen zorgen.

De dag begon anders als verwacht. We hadden gisteren al besproken dat we eerder naar huis gaan. Mede omdat Jeroen  niet mag / kan rijden.

Mike kwam de fietsen halen en die adviseerde: Dokter. Jeroen is nog steeds duizelig. Gebeurd hier kennelijk vaker met de hitte (en wellicht de spanning van afgelopen weken).

Naar de apotheek voor een dokters afspraak. Bij de apotheek prima geholpen. De dame liep mee naar buiten, om uit te leggen waar de arts zit. Komt ze een bekende tegen die beter Engels sprak en haar vriend bleek een verpleger te zijn. Voor we het wisten, pakte hij de Bloeddrukmeter uit zijn achterbak. Beetje hoog. Ondertussen hing de dokter aan de lijn en in overleg met de verpleger: ga (voor de zekerheid) naar het ziekenhuis.

Na een half uurtje rijden waren we er. Nummertjes apparaat, maar dat bleek alleen als je een afspraak hebt. Loket 2 dan? Nee, ook niet. Maar waar moeten we dan zijn? Eerstehulp.

Monsieur Kapitain werd keurig opgehaald. Ik mocht niet mee dus....... In de wachtkamer met een telefoon met 35% batterij en slechte WiFi.

Na een klein uurtje werd mij in het beste Engels verteld dat de onderzoeken 1 a 2 uur kunnen duren. Dus ik bedacht, ik ga opzoek naar iets eten. Met croissants retour hospitaal om vervolgens niet naar binnen te mogen. Ja het Frans begreep ik dit keer prima: ivm covid mag je alleen naar binnen als etc etc. Dat snap ik. Maar, ga maar eens uitleggen in het Frans dat je man binnen is. Lukte niet echt. Kennelijk werd ik een beetje geëmotioneerd dus mocht ik door lopen.

En zo zat ik met warme mondkap, 2 croissantjes en een blikje Fanta weer in de wachtkamer met een TV. Ik ben dus in Frankrijk en de Tour is bezig, maar nee de TV stond op een betaal zender. Ondertussen waggelde Jeroen voorbij in een sexy ziekenhuishemd met cammo mondkap. Geen nieuwe mode denk ik. Niet veel later kwam hij weer langs. Hij had de dokter gesproken. Hij heeft dus last van waarschijnlijk een zonnesteek. Medicijnen gekregen en moet rust houden. In Nederland naar de dokter en dan eventueel verder onderzoek.

De zuster bij hem kwam later ook nog effe naar mij met de melding: .... bon .... oké .... bon ... assurer... Pays Bas... bon bon. Ze probeerde me gerust te stellen. Best wel lief. Ik moest er om lachen dus haar bedoeling mij op te fleuren lukte. Toch een beetje Frans begrepen. Volgens mij bedoelde ze: Het is goed. In Nederland alleen voor de zekerheid laten onderzoeken.

Auto in en richting Exideuil. De auto gaf laag benzinepeil aan. We waren op tijd bij de supermarkt en tankstation. Tank vol en de Boodschappenkar ook. Drinken, fois gras, rilette etc etc. We gaan thuis wel verder in de Franse sferen.

Jeroen nu tukkie doen en ik zit bij het zwembad waar de huiskat zich ineens wel en de zon zich ineens niet meer laat zien. Ach nog steeds graadje of 25 om 18.00 uur en.... Achter de wolken schiijnt de Zon!!!!

Ps. Dank voor alle reacties. @Jan Bras: Ja, met mij alles goed!!! Zodra corona het toelaat is het plan om begin volgend jaar een weekje naar jou Puerto de Mogan te gaan!!!! Groetjes van ons (en ook van mijn ouders).

À Bientôt

Jeroen & Nicole

1. Olagina:
    15 september 2020
    Safe trip home. Xxxxx van ons
  2. Detische:
    15 september 2020
    Jeroen beterschap en allebei een goede reis. Jammer van de vakantie maar ja Nederland is ook mooi met een knipoog naar Limburg natuurlijk hahahaha.
    Groetjes je weet wel wie.
  3. Corrie Jansen:
    Jeroen beterschap ,en Nicole goeie reis ,Gr Corrie
  4. Jan Bras:
    16 september 2020
    Beterschap en zie jullie in volgend jaar!!!! Fijne kerst en een gelukkig Nieuwjaar!!!!
    Dikke 😘😘😘😘😘