Dag 02: Een Paleis, een Hanok en eten, lekker eten!

13 april 2024 - Seoul, Zuid-Korea

Wat is jullie eerste indruk? Een vraag die we na gisterenavond nog niet echt konden beantwoorden. Na vandaag: een aparte stad met vele gezichten en eten!!!!

Na een heerlijk bakkie koffie, het Nederlandse journaal (de Chromecast werkt, mits je een VPN hebt) en een heerlijke douche op weg naar Gyeongbok Paleis. We stapte om 08.30 naar buiten was het al een heerlijke 20 graden. En dat werd in de loop van de dag alleen maar warmer. Warmer als we hebben gelezen dus die zomerjas die zit waarschijnlijk voor Jan met de …. Je weet wel in de koffer.

De metro is prima te doen. Welke halte, welke kleur metro, hoeveel trappen kom je tegen en welke exit is handig…als je van deze vragen je het antwoord weet dan kom je overal. Verschillende muziekjes kondigen de komst van de metro aan en zo stonden conform tijd van de app om 09.00 uur voor het Gyeongbokgung Paleis. Dit paleis komt oorspronkelijk uit 1394. In de loop der jaren is het platgebrand, gerestaureerd en wederom vernietigd. In 1911 werd door de Japanse bezetters bijna het gehele complex vernietigd, slechts tien gebouwen bleven gespaard. Eind jaren 90 hebben ze deze weer opgebouwd maar doordat er geen foto's zijn van de oude situatie is het ontwerp van de gebouwen niet exact te bepalen. Neemt niet weg dat  een enorm complex vonden.

We hebben keurig entree betaald. Je mag gratis naar binnen als je traditionele kledij aan hebt. Wij dus niet. Mooie omgeving waar we in het zonnetje de wisseling van de wacht konden zien. Er is in 3 sessies 3 x op een gong geslagen. Misschien hadden we de reactie in het publiek moet filmen.

We zijn vanuit hier met de metro naar Bukchon Hanok Village. Dit is een wijk met traditionele Koreaanse huizen, genaamd hanok. Het ligt in noorden van Seoul. Vandaar de naam Bukchon, wat noordelijk dorp betekent.

Vrij toeristisch en ik snap best de de lokale mensen willen dat je rustig bent. Er wonen nog zo’n 3500 mensen terwijl er in een weekend zo’n 57000 toeristen een bezoekje brengen. Los van de drukte paar mooie huisjes gezien en uitzicht op Seoul.

Na een Ananas smoothie van ongeveer euro 12 ( goed, zag er leuk uit maar dat was het ook wel) een taxi gepakt naar Insadeng Hanwoo restaurant. Gevonden via foodblogger Mark Wiens. Het staat bekend om zijn in water gerijpt vlees.

Dit restaurant zit vlak bij Majang Meat Market. Na 3 x vragen en tig keer Naver (Koreaanse Google Maps) opnieuw te hebben opgestart, hebben we niet alleen het restaurant gevonden maar ook de markt bijna in zijn geheel gezien.

Het vlees zag er echt mooi uit. Aan tafel hetzelfde als gisteren, diverse bakjes met van alles. Kesbeke maar dan niet alleen ui en augurk, wat wel? Va alles. In  zuur ingemaakte groeten en kimichi en……

Houtskool en afzuigkap aan en grillen. We kregen nog shashimi zeg maar van een deel van de koe. Namelijk: Hij wees zijn zij aan maar welk deel het nu was? Gewoon lekker.

Deze BBQ was in ieder geval een van de lekkerste stukken vlees die we ooit hebben geproefd. En de afwisseling van een stukje vlees met wat zuur of gewoon zout of soja maakt het afwisselend en zo heb je niet steeds dezelfde smaak zeg maar.

Mocht u denken waar komen de rode wangen van Nicole op de foto’s vandaan: Het kwik is ondertussen opgelopen naar 26 graden.De taxi’s die stopte willen ons niet meenemen dus naar de metro gelopen en richting hotel. Even de jetlag weg geslapen. 7 uur tijdsverschil maar de vrijdag zijn we kwijt. Het is toch echt zaterdag.

Vanavond gingen we op pad richting Hongdae Street. Vanaf de metro 10 minuutjes lopen. Vele winkels, veel mensen. We hoopte op veel streefood tentjes maar of we zaten verkeerd of het stond er niet. Als eerste Koreaanse Tteokbokki besteld. Rijst cake in pittige saus. Geproefd, dus kan van de lijst. Deze bestellen we geen 2e keer. Nog wat kip en nog wat kip. Als laatste bestelde we cake in de vorm van 10 Koreaanse won (munteenheid). Custard aan twee kanten in een mal. Plak kaas er bij. Dichtklappen en wachten. Geserveerd in een koffiefilter. Het was zoet en de kaas gaf het een lekker smaak. Nog wat rondgeslenterd en een taxi gevonden die ons wel meenam. En na 1 bocht wisten we dit is de Koreaanse Max Verstappen. 100 waar je 80 mag en dan het adres nogmaals op je telefoon intikken.

Nu in hotel de eerste indrukken laten bezinken, het verslag tikken en lekker slapen.

Welterusten.

Jeroen en Nicole

1. Angela:
    13 april 2024
    Heel veel plezier in Korea. Geniet van jullie vakantie.
  2. Ramona:
    13 april 2024
    Waarom wilde die taxi's jullie niet meenemen? Dat vlees ziet er echt geweldig uit 😍

Jouw reactie