Dag 09: Cookingclass at the Balcony & Flowermarket

3 februari 2022 - Bangkok, Thailand

Zoals Klaas en Gina al opmerkte in de reacties. Het is zo vertrouwd dat het voelt alsof we thuiskomen. Bangkok maakt dat we alleen maar lachen en genieten. Dus ja Gina, “Jij krijgt die lach niet van mijn gezicht!” Prima geslapen en na een douche op pad voor boodschappen: Koffie!!! Bij de kapper 2 verse sinaasappelsap en Thai Milk tea gekocht. Daarna even genoten op het balkon en toen de omgeving verkennen en ontbijtje scoren.

Het leven was al begonnen. De was werd gedaan. De eet tentjes waren al in gebruik. De rijst stond op. En dat allemaal lekker buiten. We vonden een eet tentje en het menu was simpel. kies uit 5 soorten noodle, vervolgens uit 4 variaties hoe je deze wilt eten en als laatste meldt hoe pittig je het wil hebben. Gewoon, ….. lekker. De kleine schaaltjes met soort rijst pudding met padan blad, waren ook niet verkeerd. Ondertussen werd het 11.00 dus konden we nu ook bier halen bij de 7eleven. Op ons balkon gerelaxt totdat Andy rond 13.00 aankwam. Die eerst zijn spullen ging schoonmaken. Afwaswater kan bij de plantjes of gewoon in de rivier.

Rond 14.00 gingen we op weg naar de Flowermarket om boodschappen te doen. Verschil met paar jaar geleden: Geen verkopers op de stoep alleen binnen in de hal. En ook daar zie je lege marktkraampjes.

Alle ingrediënten doe je in een mandje. En zo klein als het kraampje was, zoveel soorten hebben ze aan groenten, kruiden etc. De rode pepertjes zijn bij ons schaars (kan ze bijna niet meer vinden, wel de groene). Zo’n pakje kost hier 10 Bath (0,26 euro). Veel soorten groenten. Gewoon leuk om een keer alles te kunnen zien, vragen en ook gewoon te kunnen kopen.

Na de markt liepen we via de oude cooking shop van Andy naar het pontje bij Wat Arun. Een mooie plek, tegen over wat Pho, vlakbij Wat Arun en op loopafstand van de Flowermarket. Mooie plek om hier aan  toeristen cooking class te geven maar Corona gooide roet in het eten. Hij hoopt dat alles gaat aantrekken en was dus blij dat weer eens kon koken. Hij geeft nu (online) kookles op de universiteit.

Het was best heet vandaag en zoals ook alle Thai doen, overal je mondkapje op. Regels zijn regels. Na de wandeling eerst even een biertje bij het restaurant. Ohm bracht nog een tafel en het restaurant gaf ons borden en bestek mee. Mis en Place en we begonnen met het snijden van alle ingrediënten. En zo sta je op een balkon, in zo’n 28 graden, met een zonnetje, een biertje en goed gezelschap, in Bangkok te koken.

Thom Ka is soep en Laab Moo is een salade van (dit keer) varkensgehakt.  Meestal eet ik deze met kip. En wat hebben we geleerd vanmiddag?

Dat je bosui en koriander etc moet buigen en dan snijden. Dat je kippenbouillon en varkensbouillon (poedervorm) moet mixen in de soep voor nog meer smaak. Dat er wel degelijk verschil zit in merk, soort Fishsaus. En de meeste aparte: Dat je varkensgehakt kookt in een beetje water. En als dat klaar is je de basis heb voor Laab. Kip koken in kokosmelk, wisten we, maar varkensgehakt dat is nieuw. Ons boodschappenlijstje genaamd “wat nemen we mee naar huis” is gegroeid.

En zo zaten we lekker aan de gerechten, met sticky rice. Wederom viel het niet stil qua gesprek. Af en toe een hapje en lekker kletsen terwijl de avond viel in Bangkok. Als afsluiting Mango Sticky Rice! Deze heen we niet zelf gemaakt maar werd door Grab (Thaise uber) gebracht. Wel het recept gevraagd om thuis het nogmaals te proberen. Onze rijstkoker heeft deze functie, maar de laatste keer … Zeg maar mislukt. Waarschijnlijk omdat je de kokosmelk warm door de warme rijst moet mengen ipv koude melk bij koude rijst.

Wat over is staat in de koelkast voor lunch of tussendoortje. Andy heeft 1 kookplaatje hier gelaten Samen de afwas doen. Ook een aparte ervaring, zo op een balkon. Nog een laatste biertje en toen namen we afscheid van Andy die heel blij was met zijn doosje stroopwafels. Vrijdagochtend moet hij les geven en daarna spreken we ergens af en zal hij ons Bangkok laten zien. En of we op hem willen wachten met lunch. Tuurlijk doen we dat.

Wat een leuke, mooie dag was het vandaag. Ik heb nog de foto’s gedaan maar verslag lukte niet. Net als gisteren: De slaap won. Wederom beide als een blok in slaap gevallen. 1 x wakker geschrokken van een hevige regenbui. De afwas is nog steeds niet droog.

Ps. Dank voor alles reacties. Altijd leuk om te lezen.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Detische:
    3 februari 2022
    Fijn om te vernemen dat jullie het zo na de zin hebben.
  2. Olagina:
    3 februari 2022
    Mooie ervaring en nieuwe kennis opgedaan.
    Lekker lekker eten en Enjoy.