Dag 16: aankomst in Phnom Penh

23 oktober 2015 - Phnom Penh, Cambodja

Dag 16: Aankomst Phnom Penh

Vandaag is een reisdag naar de hoofdstad van Cambodja: Phnom Penh. Iets wat ik steeds verkeerd uitspreek. PP dus.

Onze goedlachse chauffeur kon wederom geen Engels en met handen en voetenwerk kom je ver. Dus op de eerste vraag: hoe lang? Kregen we een antwoord in Kmer en dat begrepen we niet. We lachten naar elkaar en lieten Kratie achter ons. Goed volgens het boek ruim 250 km rijden.

Het was een mooie, rare rit. Mooi omdat het landschap veranderde. Soms leek het of we in Frankrijk reden. Raar omdat je soms ook terug gaat in de tijd, voor ons gevoel dan. Er was genoeg te zien onderweg. Onderweg nog even tanken. Gas: euro 0,30. En dan krijg je er loslopende kippen bij. Ook even toilet stop.

Onderweg waren ze bezig een deel te asfalteren. Dus op de weg ernaast moest het verkeer langs elkaar heen. Prima denk, nou de weg was breed genoeg voor 2 auto's . Maar 2 vrachtwagens geeft file. De een kan niet links ivm de winkels en rechts ivm de weg. Het gaf ons de gelegenheid lekker om ons heen te kijken.

En toen reden we PP binnen, weer omschakelen. Vergeleken met waar we vandaan kwamen ... Groot, echt een stad. Ineens stopt Ry. Hij lag helemaal in een deuk toen hij melde dat hij nu voor de 3e keer moest pissen. Daarna vertelde hij in zijn beste gebaren taal dat hij een vriend had gebeld daar hij niet wist waar het hotel was. We bedankte Ry voor zijn glimlach.  De vriend heeft ons prima afgezet bij ons hotel.

En zo waren na een rit van bijna 5 uur in het hotel Kabiki. Het ligt vlakbij het huis van de Prime Minister. Derhalve heeft de straat aan beiden kanten slagbomen. En daar tussen een parel van een hotel. Rust, groen en gewoon leuk.

Even wat gegeten. Jeroen had kleine hapjes en ik fish amok ( vis in kokosmelk). Heerlijk. Kamer was klaar en nadar we de was hadden weggebracht zijn we PP gaan verkennen. Tuk tuk aangehouden en onderhandeld voor een city Tour. Eerste stop: het koninklijk paleis en de zilver pagode.

Ik had een korte broek aan en moest bij de entree voor 3 euro een "one site fits all" broek aanschaffen. Echt geweldig!!!! Niet dus. Lekker van dikke katoen in 30 graden. Goed het terrein van het paleis maakte veel goed. Ook al lijkt alles misschien op elkaar maar het is mooi aangelegd. En die broek .... Vraag me niet waarom maar een tuk tuk driver wilde hem graag hebben.

2e en 3e stop: Centrale en Russian Markt. We kunnen nu met recht zeggen: we kunnen geen  markt meer zien. Ze zijn allemaal hetzelfde. Het enige verschil : hier hoor je de hele tijd: madam, do want silver? mister you want watch? Ze zijn wat opdringerig. Je bent de tuk tuk nog niet uit of iemand roept al: need a tuk tuk ?

We lieten ons afzetten bij de Riverside. Daar wat gedronken en wat in het boek staat klopt. Het is een stad vol knetterende scooters, tuk tuks en 4WD's. Op de hoek bij ons terras was het een drukte en iedereen wil alle kanten op. Een schouwspel om naar te kijken.

Morgen De Killing Fields.

Groetjes,
Jeroen en Nicole