Dag 17: Killing Fields van Cambodja

24 oktober 2015 - Phnom Penh, Cambodja

Dag 17: Killing Fields

Vandaag staan de Killing Fields op het programma. Phnom Penh viel in 1975 in handen van de rode Kmer, de communistische partij onder leiding van Pol Pot. Pol Pot stuurde de bevolking naar de Killing Fields. Hier speelde een van de schokkendste gewelddaden uit de moderne geschiedenis af. Bij Coeueng EK genocide center hebben ze een massagraf gevonden en een monument geplaatst. Totaal zijn er 9000 skeletten gevonden. Mannen, vrouwen en kinderen die vast zaten in de Tuol Sleng gevangenis werden hier vermoord. De burgeroorlog die volgde heeft uiteindelijk 4 jaar geduurd.

Na een goed ontbijt werden we opgehaald door Sam-Ad die ongeveer 12 was ten tijden van de oorlog. Zijn Engels was prima en hij begint meteen te vertellen. Oa. Waarom je hier naast Riel ook met dollars kan betalen. Na de oorlog is het regime zo nu en dan veranderd en de dollar is dan stabieler dan de Riel. Dus vertrouwen ze ook op de dollar.

We kwamen aan bij Choeueng. Dit is het grootste massagraf (Killing Field) wat er gevonden is. En toen kregen we de indrukwekkende verhalen van Sam-ad. Pol Pot overmeesterde Phnom Penh door de mensen wijs te maken dat Amerika was overwonnen (of zo iets) maar na drie dagen bleken dat hij alleen armen en werkers wilde hebben. Was je dat niet of gaf je een verkeerd antwoord werd je vermoord. Na 3 dagen was de stad veranderd in een spookstad.

Of men werd gevangen genomen in de Tol Sleng gevangenis. Daar werd men gemarteld en daarna afgevoerd naar de velden van de doden. De Killing Fields.
Sam-ad heeft zijn vader en 2 broers verloren. Hij moest van zijn moeder zeggen dat hij een werker was. De enige manier om te overleven.

Leraren, dokters, intellectuelen of gewonen mensen werden zonder reden vermoord of gevangen genomen. Als je mechanicus was bijv niet want dan was je nog nodig. De verhalen van Sam-ad en het aanschouwen van de omgeving waren indrukwekkend. De graven zijn leeg gehaald en in een monument verwekt. Indrukwekkend monument met al die schedels die keurig waren gerangschikt naar leeftijd, sekse.

In de Tol Sleng gevangenis waar we daarna een rondleiding kregen, kregen we ook de verhalen over het aanhoudend martelen. Ik kan niet anders zeggen dan ook hier het indruk heeft gemaakt. Er is in die oorlog veel gebeurd en pas in 1989 met tussenkomst van de VN is de oorlog pas echt ten einde gekomen.

Cambodja is nu aan het groeien vandaar dat je aan de ene kant de tuk tuks ziet rijden en aan de andere kant de Rolls Royce en de Bentleys. Het toerisme is ook gegroeid hoewel die over het algemeen voor Angor Wat komen in Siem Reap.

We namen afscheid van Sam-ad en hebben geluncht. De was opgehaald en zijn lekker bij het zwembad gaan liggen. Temperatuur is aangenaam en het zonnetje laat zich af en toe zien door de bomen.

Rond 18.00 richting Riverside. Vanaf de eerste verdieping van café ???? Lekker wat gedronken en mensen en verkeer kijken. Ondanks dat de elektriciteitskabels  wel wat onderhoud nodig hebben toch WiFi en via internet een restaurant gevonden. Waar gaat de Chef van Vrienden eten ? Bij Friends.

Kansarme jongeren krijgen hier een opleiding voor de horeca. Het idee is kleine gerechtjes die je kan delen. De Cambodjaanse keuken is prima maar dit was een welkome afwisseling : Beef salade, Crab cakes, fried zuchinni , soort hotdog met honing en zuurkool. En die laatste kan zo bij The Fat Dog van Ron Blauw op het menu. En ook het dessert was heerlijk met een volle maag de tuk tuk in, die we nog even de weg moesten wijzen en nu lekker naar bed. Morgen de lange busrit naar Siem Reap !!!!

Reactie:
@ Rene: denk dat we dat gedaan hebben hahaha !!!

Groetjes,
Jeroen en Nicole