Dag 17: Koh Kham en laatste dag Koh Mak

13 november 2023 - Ko Mak, Thailand

Wat een verschil met gisteren. Geen wind, de zon scheen al en het water was blauwer. Na de rijstensoep als ontbijt, tja je kan dat gewoon lekker vinden in de ochtend, gingen we op pad naar de pier voor het bootje naar Koh Kam.

Dit eiland ligt voor Koh Mak en is vanaf ons balkon te zien. Bij eb schijnt het mogelijk te zijn om vanaf Ko Mak hierheen te lopen. Het eiland wordt voornamelijk bezocht om te snorkelen. Het eiland heeft een wit zandstrand met zwarte lavarotsen. Op het strand schijn veel schaaldieren te zijn.

Ik zag een mooie schelp en pakte deze op en legde op tafel. Mooi souveniertje? Ik keek nog een keer en zag dat er een kreeft in de schelp zat. Dus schelp op de grond en 25 meter verder op colaatje halen. Kom terug. Schelp weg. Zo’n gevaar was ik toch niet?

Er is wel gebouwd op het eiland maar dat mocht achteraf niet, dus geen overnachting plaats. Vandaar alleen overdag te bezoeken.

150 bath voor de boot en 200 bath entree, incl 1 drankje  stapte we op het eiland als toerist nummer 3 en 4. Erg rustig en mooi. Jeroen lag meteen in het water met zijn snorkel. Eindelijk zou je zeggen. Koh Mak is qua snorkel water anders als Koh Kut. En Koh Kradan van vorig jaar daar is niets mee te vergelijken. Genoeg vis. Een rog en kreeft. Die laatste helaas niet scherp op de foto. Veel zee-egels.

Het water was echt heerlijk. Helder, met een kleine zandbank. Die leende zich goed voor de influencers die na ons op het eiland aankwamen. Rennend terwijl de vriend of man, al dan niet vrijwillig, de vrouw op de foto en film vast legd. Iedereen stond te poseren. Eigenlijk was dit een lachwekkend schouwspel.

Heerlijk ochtend op dit eiland gehad en tegen half een de boot terug. Mooie tijd want de grote toeristen boot arriveerde. En ineens waren we niet met 10 man maar met 35 man op het eiland. Het bootje vaart heen en weer dus effe afwachten wanneer hij er weer is.

De laatste keer over het eiland toeren en toen eten bij het scootertentje (waar de motor scooter hebben gehuurd), Waar we na 4 dagen het contract aan de paal zagen hangen. Waar de benzine achter je wordt verkocht. Waar de honden naast je liggen. Waar de kat dwars door restaurant struint. Waar de watermeloen Shake weer siroop bevatte, wat dus niet lekker is maar het eten…..  voortreffelijk!!!! Vooral Laab Kai. Dus terwijl ik dit verslag tik wachten we tot de bestelling wordt opgenomen. Want waarom veranderen als iets goed is.

Koh Mak was en is een geweldig eiland. Je moet alleen effe de weg vinden. Alleen missen we een strand waar je echt lekker kan vertoeven. Denk dat we dan echt bij een resort aan het strand hadden moet boeken. Maar dan hadden we het uitzicht niet gehad. Kortom, we hebben gewoon lekker genoten van het eiland leven. Kleur gepakt, lekker gegeten, niets doen. Wat wil je nog meer?

Morgen om half negen de boot naar vaste land en taxi naar Bangkok. En de laatste 3 dagen zitten ook al bijna vol. 3 dagen ja we vliegen zaterdag om 01.00 uur dus de vrijdag hebben we ook nog een hele dag.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Ramona:
    13 november 2023
    Haha idd waarom veranderen als iets goed is. Zo denk ik er ook altijd over 😜
  2. Jornic:
    14 november 2023
    Ik moest ook aan je denken🤪