Dag 9: Stadswandeling door Pythagorion

1 oktober 2021 - Pythagoreio, Griekenland

Toen ik broodjes ging halen rende Mini Knox achter me aan. En zo zat ze lekker bij ons aan haar ontbijt. Felix brokjes. Ze ging zelfs voldaan bij ons liggen.

We namen de taxi naar Pythagorion. Eerst heette de stad Tigani wat braadpan betekent. De haven lijkt namelijk op de vorm van een braadpan. Vervolgens gingen we op zoek naar het blauwe straatje.

Het was even zoeken, want het ligt een beetje verstopt. De bewoners hebben hier erg hun best gedaan om de straat blauw te decoreren. Het straatje is eigenlijk maar een steegje van zo’n 50 meter lang. Je heb het snel gezien, maar het doet zeer Grieks aan.

Vervolgens zijn we naar de burcht gelopen. Hier heb je uitzicht op het vliegveld. Dan wonen we naast Schiphol maar gaan we hier wachten om 2 vliegtuigen te zien op stijgen.

We struinde verder door de pittoreske straatjes van Pythagorion. Omhoog, omlaag. Door naar de haven, de boulevard. Om te ontbijten bij onze vaste stek.

Vervolgens in de haven even beide moeders gebeld en Pythagoras op de foto gezet. De naam Pythagorion is ontstaan in 1955, vernoemd naar geleerde Pythagoras. Wie kent de stelling van Pythagoras niet? Pythagoras was een bekende geleerde in filosofieen wiskunde. Hij studeerde in gevangenschap tijdens zijn verblijf in Babylon en nadat hij vrij was keerde hij op 56-jarige leeftijd terug naar Samos. Op de binnenste pier van de stad staat een groot bronzen beeld van Pythagoras.

Rustig terug gelopen naar de taxistandplaats en ondanks dat het een toeristische plaatsje is, doet / deed heel authentiek aan.

Door naar het strand. Heerlijk!!! Nee we gaan nog niet naar huis.

Groetjes,

Jeroen & Nicole

1. Willem Krom:
    1 oktober 2021
    Wederom erg mooie foto,s😎😎
  2. Detische:
    2 oktober 2021
    Mooie foto's, zeker van de kleine knox. Trouwens een prachtige omgeving.
    Geniet nog maar lekker. Hier is het al erg vris en regen.
    Groetjes de reube