Dag 01: 6 Daagse van Porto, etappe 01!!!

10 april 2019 - Porto, Portugal

De wekker stond vroeg. 6.15 verlieten we Schiphol richting Porto. Een city trip van 6 dagen. Alles verliep vlot en eerder dan gepland zaten we in de metro richting het centrum en ons appartementje. De zon probeerde achter de wolken vandaan te komen en toen we buiten Metro station Sao Bento stonden waren daar ook een paar spetters. Maar, omdat de eerste indruk van Porto meteen goed was zijn we direct op ons gevoel naar Douro Appartements gelopen, ipv schuilen.

De Tour de Porto is begonnen. Zo voelde ook onze benen. Alle facetten van een wielerwedstrijd, zijn in die wandeling van een kleine 20 minuten langsgekomen. Van vals plat tot een colletje van de 3e categorie. Van Kasseien tot afdaling en dit alles afgewisseld met een Surplace(!). Die laatste werd vaak door mij ingezet. Enerzijds om van het uitzicht te genieten en anderzijds om gewoon op adem te komen.

Bij het appartement uiterst aardig ontvangen. Alle tips ontvangen en de sleutel in ontvangst genomen. De kamer zou rond 12 uur klaar zijn, derhalve bagage achtergelaten en ons eerste etappe door Porto vervolgd.

Zigzaggend naar beneden en zo stonden we aan de rand van rivier de Douro. Via een aantal terrasjes (je moet wat als de zon zich laat zien en het warm wordt) Porto verkend. Dat gaat goed komen de aankomende dagen. Zeker als de grijze lucht veranderd in blauw!!!

We besloten op ons intuïtie en deels op “he, dit herken ik” naar ons appartement te lopen. Gewoon omhoog lopen en links aanhouden. Mijn hoofd werd roder. Of dat van de inspanning was of van de zon? ..... beiden. Bij een kleine supermarkt de eerste levensbehoefte gehaald (lees Superbock) en toen ons appartement.

No. 1 ligt niet op de begane grond dus onze voetjes waren verrast door de 3 trappen. Aan de reactie van Jeroen (die toch iets eerder boven was als mij) is dit toch echt de moeite waard. Een knus, klein, modern, schoon appartement met dakterras en uitzicht op Porto!!! Wij zitten de aankomende dagen goed.

Het was een korte nacht dus de slaap heeft het gewonnen van het uitzicht. Maar, dat betekende dat we uitgerust op zoek konden naar een grote supermarkt , lekker eten (ben bang dat dat een rode draad gaat worden) en evt een plek waar we Ajax kunnen kijken. Van alles een beetje gelukt. Supermarkt was klein, de terrasjes groot, de ham lekker en de Portugese geven de voorkeur aan Barcelona etc ipv Ajax.

In een klein redelijk authentiek restaurantje de eerste sardientjes gegeten en toen naar huis. Nu met koffie via de Ziggo app, Ajax kijken. Op de tegenvallende sardientjes van net na (je kan niet meteen de eerste dag HET lekkerste restaurant van Porto vinden) een prima eerste etappe. Morgen etappe 2. De Groene Tour uit boekje Time to Momo. Ben benieuwd of de spierpijn van morgen al naar een rustdag verlangd (haha).

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Marian van Duijn:
    11 april 2019
    Ziet er fantastisch uit, lekker genieten lieverds XX
  2. Je leukste collega's:
    11 april 2019
    Volgens je out of office ben je tot 16-10-2019 op vakantie, betekent wel dat je hier na niet meer op vakantie kan en volgend jaar ook niet meer.
  3. Gonnij:
    11 april 2019
    wat een straatjeshoog en weer om laag maar een mooi uitzicht
  4. Olagina:
    11 april 2019
    Weer super leuk om mee te lezen, genieten dat zie en lees ik. Xxxx en tot Dinsdag