Dag 02: Bangkok by Bike

4 oktober 2018 - Bangkok, Thailand

Hoe komen we bij “the bikeshop”? Dat was de eerste Etappe van vandaag. In februari hebben we wat moeten zoeken. Nu gewoon gaan lopen en jawel, telkens kwamen we iets bekends tegen. Vorige keer kwam Artty ons tegemoet fietsen. We hoefde hem nu niet te appen. Na een half uurtje waren we er en konden de fietsen worden uitgezocht.

Via Talat Noi kwamen we in China Town waar eerst een ontbijtje werd gescoord. Bau Pau met aardappel en een variant net varken. Oké het was pas 09.30 maar dat ging er wel in. De vleesballetjes (a la dim Sum) ook. Bij de volgende stop dacht ik dat we koffie gingen drinken. Nee, het eerste was een soort koude thee van fruit wat lijkt op mangosteen. Dit helpt je lichaam te reinigen. Niet vies en verfrissend. 2e bakkie was warm en ronduit goor!!!!  Schijnt te helpen tegen verkoudheid en koelt je lichaam af. Artty gaf me een onduidelijk stukje gedroogd iets, om de smaak wegnemen. De gedroogde sinaasappelschil hielp niet.

Na de China Town kruip door sluip door, door Bangkok. Blijft geweldig om te doen. En zo stonden we aan de andere kant van het water. De vroegere hoofdstad van Bangkok. Totaal anders!!! Kleine straatjes. Mensen zijn hier veel relaxter. Zo ook het oude dametje wat iets van bananengelei (weet niet hoe ik moet omschrijven) en rijst met kokos verkocht. Het lijkt op Mochi, Japans rijst dessert. Niet aan mij besteed. Jeroen vond het wel lekker. Opa kwam er bij, de een na de ander kwam wat bij haar halen. Deed gezellig aan.

Vervolgens had Artty de ene Wat (=tempel) of Shrine op de agenda staan. Best interessant maar na een paar gezien te hebben, lijken ze toch wel op elkaar. De lunch werd genoten langs het spoor. Nee, bier verkopen ze niet want stel je loopt dronken over het spoor. Tuurlijk zelfde discussie als bij ons maar echt, hier zit je  naast het spoor en sommige dienen op te staan als de trein er aankomt. Artty had de lunch besteld en was prima, op de lever in de noodles soep na. Of kwam het door de hitte, dat het mij net iets anders smaakte als Jeroen? Daar wist Artty wel iets op: IJSJE!!! Leek ons prima. We stonden bij het stalletje en het meisje brak een ei en het eigeel ging over het ijs. Effe wachten en dan bolletjes schrapen. En zo sta je met een vanille ijsje met bevroren eigeel in je hand. Lekker!!!!! Maakt de vanille nog zoeter.

Verder gefietst richting The Artist House (voor de vakantie nog te zien geweest bij 3 op reis). Er zit daar een school voor poppenspelers. Helaas was er vandaag geen show. Wat gerelaxed langs het water. De visjes gevoerd en genoten van het andere Bangkok. Artty belde de boot en via de Klongs en Chaopraya River terug naar startpunt waar we afscheid namen van Artty.

Bij ons hotel wat gedronken en de eerste Thaise viskoekjes gegeten. Heerlijk!!! De hitte en de luchtvochtigheid maken dat het best wennen is. Dus besloten om effen een tukkie te doen. Het is maar 5 uur tijdsverschil maar we zijn best moe na zo’n dag fietsen.

Rond 19.00uur met de metro naar Rod Fai Trainmarket. Deze heet zo omdat de eerste bij een treinstation was. Daar werd het te klein en is hij verplaatst. Het staat bekend om de tentjes met gekleurde daken. Deze foto konden we niet maken daar toen we aankwamen het met bakken uit de hemel kwam. Lichten uit voor de kortsluiting. Dan maar een overdekt terrasj. Zodra het droog werd zijn we de markt gaan ontdekken en hebben we lekker gegeten. We kregen plastic handschoenen want de gamba’s en spare ribs eet je met je handen. En afspoelen? Gewoon onder de straal die van het dak komt. Nog een afzakkertje en toen naar metro. Paar spetters, ach ... gewoon zeiknat geregend! Vervolgens in de lange rij trotseren, voor een muntje voor de metro. De koude metro in om bij het eindpunt weer de regen in te moeten. Nee, nee, tuktuk. Ik rende naar het hotel. Niet vanwege de regen maar een mega grote spin verscheen voor me op de muur. Dus..... Nu voldaan ons bedje in.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Klaas de Waal:
    4 oktober 2018
    Ziet er weer betoverend uit en een buitje kan je in dit jaargetijde altijd oplopen. Eten is overheerlijk zo als gewoonlijk maar niet bepaald Sonja Bakker dieet. Geweldig leuk verslag jongens. hou deze stemming er in!
  2. Corrie Jansen:
    4 oktober 2018
    Wat een mooie foto's en wat zien de ijsjes er lekker uit ,jullie zien heel wat op een dag ,Gr veel plezier op dag 3
  3. Gonnij:
    5 oktober 2018
    Zo heb je gamba's weer te pakken endan die ijsjes het water loopt me uit de mond gr