Dag 04: Portugese Tapas

13 april 2019 - Porto, Portugal

Na het ontbijt richting metro om de blauwe route uit de Time to Momo gids te gaan lopen. We zouden begonnen bij de Markthal en vandaar de route oppakken. Het weer zag er grauw uit maar qua temperatuur was het prima.

Toen we de metro uitstapte zag we een groot gebouw in de steigers. Nergens op het internet gelezen maar de markthal wordt tot nader order gerestaureerd. Dus we moesten onze verwachting even bijstellen daar we de route oppakte in een grote winkelstraat. Het is hier totaal anders als in het centrum. En door het grauwe weer werd dat er niet beter op. Ik bedoel, elk blauw kerkje is mooier in de zon. Maar nee Klaas, we mogen niet klagen.

De route bracht ons langs (meerdere) Pastel de Nata winkeltjes en bij een tentje een Pasteis Chaves, een typisch Noord Portugees pasteitje, genoten. Het is lagen bladerdeeg met diverse vullingen.  Ik nam er een met amandel en Jeroen met kip en chillie.

Daarna langs een klein druk winkeltje waar de rij al buiten begon. Binnen een bakker annex koffie huis: Confeitaria de Bolhao. Een breed scala aan gebakjes. Die je daar kan nuttigen met een kopje koffie of je neemt er paar mee. Drukte alom en met heerlijke brood in de rugzak naar het volgende winkeltjes uit de gids.

Of we worst lusten? Ja, en ook kaas en ham. De heerlijke zachte smeltkaas meegenomen. Wat ham, chorizo en nog een pittige kaas. Het werd ingepakt alsof je een dure fles Port meenam. Dat komt goed vanavond. Toen eerst en terrasje. Het is hier minder steil maar je moet je voetjes rust gunnen en jezelf een Mojito 😉

De weg vervolgd langs oude gebouwen en een van de oudste parkjes van Porto. Het liep prima, maar niet zo mooi als het centrum. In een klein parkje zaten oude opaatjes te kaarten. De koffie tentjes met muziek niet gevonden wel ondertussen een plein met een leuk restaurantje, leek ons. Kwam goed uit, het begon te miezeren.

Toen de tapas op tafel kwamen was de miezer regen maar wij zaten buiten droog in een graadje of 18. De Chorizo BBQ, gegrilde Pepers, Garnalen en Tonijn shashimi waren geweldig. Net als de muziek. Niet erg om hier te schuilen terwijl we eten.

De regen zorgde wel dat het afkoelde. Op ons gemak terug gelopen naar het appartement waar we redelijk droog aankwam. Het was pas half 4 maar dat vonden vooral mijn voetjes na de ongeveer 11 km van vandaag niet erg. Ik lag op bed en weg was ik.

De regen hield aan maar wij hoefde de deur niet meer uit. Onze eigen tapas. Die ham is echt heerlijk!!!! En die kaas.... Jeroen snijdt nog wat brood en dan verder met Netflix, met Porto bij nacht op de achtergrond. Life is Good!!!

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Klaas de Waal:
    14 april 2019
    Van de honger en dorst hoef je in Porto niet om te komen en als je nog geen geloof hebt is er ook keuze zat heb ik gezien. Fijne plaatjes gemaakt en een reuze voettocht volbracht met hier en daar een derde categorie klim. Gelukkig weer goed uitgerust en hopelijk op naar een strakke zonnige dag. Genieten maar!