Dag 04: Na de trein komt ... Regen en Laos.

11 oktober 2015 - Vientiane, Laos

Dag 04: Na de trein komt ... Regen en Laos

Gisterenavond met de taxi rond 18.45 op het station en bij de 7 eleven cola, bier en water gehaald. En op zoek naar Perron 5. We konden er al in en zo zaten we in onze knusse coupe. We vertrokken stipt om 20.00 uur voor de 11 uur durende reis.

Hij die zij is of andersom bracht het menu voor diner en ontbijt. Besteld en toen de buurman laten schrikken. Die dacht dat de tussen deur die 2 coupes 1 maakt, hem toegang zou geven tot zijn privé toilet. Ik dacht ik doe ook even open en hij schrok. Maar over toilet gesproken. Ik was zeer blij dat er een normaal toilet was aan boord en geen staand toilet zoals toen in Vietnam. En in de coupe zelfs een kleine wasbak.

Het eten was prima, lekker rijst en curry. Na het eten werden onze bedden opgemaakt en zo konden we rond 22.00 gaan slapen. En dat is prima gelukt. Om 06.00 uur werd het ontbijt geserveerd en 3 kwartier later waren bij Nong Kai en het regende.

Door de Thaise douane. Busje in en via de Friendship Bridge naar de Laos kant van de Mekong. Bus ging rijden en naast me werden een paar kippen wakker. We hadden al een visum. Even 2 miljoen kip uit de automaat getrokken. Zo heet hier het geld: kip. Dus het entree geld betaald. En zo stonden we om 8.00 uur in Laos. Taxi naar het hotel.

Ondanks dat we beiden goed hebben geslapen, waren we moe. De kamer is prima en leuk ingericht en het bed lag goed. Na dit ochtendslaapje lunch genoten en dat is niet niet duur. Bordje morning glory (soort spinazie) kost met kip, 30.000 kip. Nog geen euro 3. Het lokale gerecht van Jeroen : Spicy Papaya salade was met recht pittig. De tranen stond uiteindelijk in zijn ogen. De 650 ml Lao bier is nog geen euro 1,50. Best een verschil met Bangkok.

Tuk tuk besteld en die heeft ons vanmiddag Vientiane, de hoofdstad van Laos laten zien. Vientiane is de kleinste hoofdstad van Azië. Natuurlijk wat tempels gezien. Dit keer wel een sarong, staat prachtig dus niet. Vervolgens de replica van de Arc The Triomph, de overwinningsboog. Je kon 7 verdiepingen omhoog en op een 3 tal verdiepingen allerlei winkeltjes. Uitzicht was ook mooi, jammer van de regen maar het is nog altijd 23 graden. Het regenseizoen is net op zijn eind. Het verschil met Bangkok is meteen duidelijk. Rustiger, wat ouder en we rijden weer rechts.

In het centrum uitgestapt en eerst bij Joma coffeeshop een Nanaimo bar gehaald. Dit schijnt een nationaal lekkernij te zijn en dat was  ook zo. De koffie hier is ook goed. Terrasje opgezocht en zo had nic de eerste fresh springrolls te pakken. Ook weer heerlijk. Lekker wat gedronken.

's Avonds naar het centrum gelopen. Overal weer kraampjes met allerlei nep spul en eet tentjes. Uiteindelijk zijn we in een gezellige bar restaurant op de 3 e etage beland. Lekker gegeten en nog wat gedronken. Ondanks de regen toch een prima dagje.

@ Jaap: de trein viel mee.  First Class 1100 Bath en dan lag je boven en 1300 Bath voor beneden.
@ Gina : ik snap de bootjes maar volgens mij was WIDM toen in Maleisië.

Groetjes,
Jeroen en Nicole

1. Jaap:
    11 oktober 2015
    Mooi Wat Po, maar WAT bedoel je in videoclip...haha! Oef 30 ontbijtjes en je bent miljoenair KIP! Mooie indruk van Vientiane met die foto's.
  2. Olaf En Gina En Femke Van Der Vliet:
    12 oktober 2015
    Inderdaad Nicole je hebt gelijk. Ik zat met die fietsen dwars door de stad en de markt. Foutje bedankt. We genieten wel weer volop van jullie foto,s en verslagen. Femke kijkt ook graag mee .