Dag 05: appartement wissel in Barcelona

6 juni 2023 - Barcelona, Spanje

Laatste ochtend in appartement 1. Bagage in de opslag en door naar Place de Catalunya. We liepen vanuit daar binnendoor naar de haven om vervolgens in een wijkje vol Pinchos barretjes (of zijn het restaurantjes?) te belanden. Hoe de wijk heet, geen idee maar de straatje heet Blai.

Pincho is verwant aan de Tapa. Het verschil zit hem in het feit dat de pincho’s worden gespiesd. Pincho is prikker in het Spaans. Je gaat het barretje naar binnen en je kiest de pincho’s die je wilt.

Tonijn, krab, worstjes, buns, brie, kaas, echt van alles wat. De een misschien nog lekkerder dan de ander. De prikkers bewaar je en dan weten ze wat je hebt gegeten. Heerlijk buiten met een drankje. Ik had hier kunnen tikken we zitten te lunchen achter de douane maar nee, nog steeds in Barcelona. We lazen vanmiddag dat Ryanair al zo’n 400 vluchten moest annuleren.

Op ons gemak terug gelopen naar Plaça d'Espanya. Dit plein is het op een na grootste plein van Spanje, na de Plaza de España in Madrid, en voor de Plaça de Catalunya, ook in Barcelona. Bagage opgehaald en door naar appartement 2. En wat een welkome afwisseling voor de laatste 3 nachten. Nieuwer, 2 badkamers en de kamer is donker. Een verademing. Het eerste appartement was op de lichte gordijnen en de vuilnisophaaldienst na ook prima. Maar blij dat we van 1 naar 2 zijn gegaan en niet andersom.

Remy en Ramona gingen boodschappen doen en daarna zijn we naar Las Arenas gelopen. Het gebouw was tot 1977 in gebruik als arena voor stierengevechten en in 2011 ging het open voor publiek als winkelcentrum. Vanaf de bovenste etage van de Arenas heb je een prachtig uitzicht over de stad.

Voor 1,50 pp brengt de lift je naar de 4e verdieping. We hadden (Hollanders als we zijn) ook met de roltrap binnen in het winkelcentrum kunnen nemen. Gratis en voor niets.

Vanuit hier doorgelopen naar Blai. Waarom veranderen als iets goed is? Zo liepen we weer langs Tapa Tapa maar ook langs restaurant Teatro. Voorheen was dit Tickets. Tickets was van chef Adrua en zijn chef heeft deze overgenomen. Beetje zelfde menukaart. Verschil Tickets was 1 Michelin ster en Teatro heeft een Michelin aanbeveling. Betekent dat Jeroen al paar dagen nadenkt of hij daar wilt eten. Het kan tegenvallen. Maar echt de vele gangen van toen staan nog op ons netvlies. Ik ben benieuwd wat hij morgen beslist.

Na een drankje op terras belanden we weer bij de Pincho bar van vanochtend. Nee, buiten was geen plek maar wilde we dat wel want ‘s avonds is het buiten 10% duurder. Weer die Hollanders, dus lekker binnen. Die 10% verdient zich terug in een glas Bailey met ijs, nog net niet tot de rand gevuld en dat voor euro 4,50. De Pincho’s variëren van euro 1,90 tot euro 2,60. Dit keer ook andere dan vanmiddag. De eendenlever was echt heerlijk. Net als de gebakken brie, tandoori kip. Lekker gegeten met goede muziek en prettig gezelschap. Dat komt wel goed de aankomende dagen.

Nu nog een afzakkertje, verslag tikken en dan lekker slapen!!!

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Olagina:
    6 juni 2023
    Lekker hoor die kleine hapjes. En mooie foto,s weer.
    Lekker slapen in het nieuwe appartement.
    Gaan jullie nog naar park güell?
  2. Jornic:
    7 juni 2023
    Ja, we gaan vandaag naar Park Güel.
  3. Detische:
    6 juni 2023
    Nou,nou. Jullie hadden het slechter kunnen treffen. Ziet er mooi uit. Leuk reisverslag. En mooie foto's. Voor morgen een fijne dag