Dag 06: Park Güel & wandeling naar Sagrada Familia

7 juni 2023 - Barcelona, Spanje

Heerlijk geslapen, dito ontbijtje en toen begin de eerste bonus dag.

We namen de metro richting metro station Vallcarca. Via dit station is Park Güell 15 minuten steil omhoog maar met roltrappen. Zo stond in de bevestigingsmail. Ik denk dat ze bedoelen als je naar beneden loopt en je verstapt dat je dan rolt want omhoog geen roltrap gezien. Of zijn we bij de verkeerde metro uitgang uit de metro gegaan?

Park Güell is een stadspark in Barcelona. Gaudí kreeg in 1900 opdracht van Güel, voor de aanleg van een tuinstad. Güell deed inspiratie op tijdens zijn buitenlandse reizen. Het park heeft dennenbossen, lanen met palmen en een door bomen omzoomd plein. Een bonte bank (een reuzenslang) kronkelt door het park. Het park staat sinds 1984 op de UNESCO Werelderfgoedlijst.

Het is een leuke wandeling. In het begin diverse plekken met een mooi uitzicht op Barcelona. Zo zie je Sagrada Familia en de zee / strand waar Remy en Ramona zijn gestrand vandaag. Mooie planten en bomen. En hoe heeft Gaudí dit ooit gebouwd. De kleine stukjes steen en mozaïek zo precies op zijn plek. Ook bij die slang maar voor de foto krijg je er een aantal toeristen bij.

Vlakbij de uitgang wat gedronken. De zon laat zich zien maar ook weer niet. Dan benauwd dan een koude wind. Gek hè, dat ik verkouden ben? We besloten om naar de Sagrada Familia te lopen. En na wederom wat Ham (echt zo lekker) zagen we het indrukwekkende bouwerk. De eerste steen is in 1882 gelegd en de oplevering wordt verwacht in 2026. We zijn eromheen gelopen en toen de metro naar place de Catalunya. Steegje links en weer links en zo zaten we op een pleintje waar we vaak zaten met mijn ouders. Mijn Moeder herkende het meteen.

Op ons gemak naar appartement. Moe van de verkoudheid maar ook van het feit dat we eigenlijk nog geen moment rust hebben gehad. Dus even pitten. Natuurlijk is Jeroen zo weg en ik… heel even geslapen en vervolgens de foto’s en verslag geschreven.

Rond 19.30 liepen we naar Tapa Tapa. De smaak was goed, de locatie wat minder. De zwarte rijst met ajoli was wel erg lekker. Het zwart komt door de inkt van de inktvis, maar het leek wel aangebrand. We besloten om boven bij Las Arenas wat te drinken en wachten op de zonsondergang. Paar mooie foto’s geschoten. En zo waren na een leuke dag weer thuis. De kinderen waren er al, haha. (Dat krijg je ervan, Ramona, als je meld dat je dacht dat Opa en Oma er al zouden zijn haha)

Groetjes,

Jeroen en Nicole