Dag 05: Dag geweldig Ayutthaya & Hallo Pak Chong

16 oktober 2019 - Pak Chong, Thailand

Gisteren al kennis gemaakt met de eigenaar: Penya, afgekort tot Ja. En ja, hij wist dat dat in Nederlands Yes betekende. Een man vol humor. Lekker op zijn praat stoel en bij ontbijt kregen we eerst de dure thee uit Chiang Rai te proeven en vervolgens Thaise worst. En die laatste was echt lekker. Nog een rijstekoekje.

Kennelijk mocht hij ons omdat na het ontbijt hij  voorstelde dat hij of zijn zoon ons naar het treinstation zou brengen. En het antwoord op de vraag hoe  lang is het fietsen naar de liggende boedha? Was: I will bring you. Met als gevolg dat hij ons Ayutthaya heeft laten zien.

Hij is gepensioneerd en heeft de guesthouse voor de sociale contacten en uiteindelijk ook voor wat inkomen. Op alles wat we zeiden had hij wel een komisch antwoord. Wij vroegen dan ook waarom hij geen gids wordt voor zijn gasten. Nee, dat doet hij alleen als hij er zin in heeft en leuke mensen ontmoet.

De liggende boeddha was groot en immens en de Wat Saket van Ayutthaya, de gouden tempel, was groot en hoog. Deze tempel is in 1569 gebouwd om een overwinning van de toenmalige een koning te gedenken. Na de vele treden te hebben genomen kregen we een mooi uitzicht het over de rijstvelden en het gebied rondom Ayutthaya. Ook nog een kleine stop bij de enige tempel die niet is verwoest in de oorlog met Birma.

Op het terras met uitzicht op het water even gerelaxed met een koud drankje. Eerst kregen we crispy Thai cracker en die zijn ook echt lekker en vervolgens een bordje verse annanas. Vervolgens kregen we een soort kaneelstokje van Tamarind. We zijn best verwend hier.

De zoon was laatst in Italië en Zwitserland en hij is nu aan het sparen om weer naar Europa te gaan. Nadat we ook nog een tas kregen hebben we een paar euro als tip gegeven. Het werd zeker gewaardeerd en dit was een geweldige plek als verblijf in Ayutthaya, mede door de gastvrijheid van de man des huizes, zijn vrouw en zoon.

Het verschil in de trein van 11.25 en die van 13.07 is voor 2 personen zo’n 300 Bath. Nederlanders als we zijn hebben we nu 46 Bath betaald en doen we er 15 min langer over. De trein zat redelijk vol en wederom kwam er van alles langs. Nu ook vissenkoppen, insecten en won ton. En die laatste smaakte best. 2,5 uur zitten, doorwaaien en soms genieten van het mooie landschap.

Er zijn geen vuilnisbakken in de trein. De Thai gooien gewoon hun papiertjes naar buiten zodat deze 2 ramen verder, bij ons, weer naar binnen vlogen. Gelukkig ging dat met de lege water- en colaflessen niet zo.

Met iets vertraging waren we in Pak Chong waar we morgenochtend worden opgehaald door onze gids voor de tocht door en overnachting in Kao Yai National Park. Met de Songtaew naar ons hoteltje Wuttiwan. Prima aanbevolen door onze gids van morgen JJ.

Net terug van de avond markt. Het was ongeveer 10 minuten lopen. Weer van alles geproefd. Lekker stukje vlees, enoki met spek, een soort cake van palmsuiker, garnalen ballen enz enz.  Op de terugweg nog bij een tentje nog wat rijst en noodles besteld en toen kregen we een berichtje van JJ. Ze had ons zien lopen op de markt. Jeroen appte waarom ze ons niet had aangesproken. Ze was op weg naar huis. Wij stuurde een fototje waar we zaten en 10 min later kwam ze aan rijden samen met een van haar dochters. Onder genot van een drankje heerlijk zitten kletsen over wat de aankomende 2 dagen op het programma staat. Nu al vele verhalen gehoord en foto’s gezien en zoals ze zegt: Don’t worry, I’ll take care of you and teach you about the jungle. Aan haar enthousiasme zal het niet liggen. Pittig klein vrouwtje met humor.

Ze melde ook bloed serieus dat ze ons wel even terug bracht. Want ‘s avonds is het druk met Dog Maffia. Veel zwerfhonden. Oké er lagen er 2 op de weg en die stonden heel langzaam op maar veel waren het er niet. Nee, ze wilde ons gewoon thuis brengen. Nu lekker slapen en ben benieuwd wat morgen en overmorgen gaat brengen in Kao Yai NP.

Groetjes,

Jeroen en Nicole