Dag 05: Squid game maar dan anders: Onderweg naar Jeonju

16 april 2024 - Jeonju, Zuid-Korea

Een dag met hindernissen. Squid Game maar dan anders. Na een ontbijtje bij Paris Banquette, de tassen gepakt om bij hindernis een aan te belanden. De lift stopte en er stond een Frans gezin van 4 in. Wij zeiden, we nemen de volgende lift wel. Toen die er was ging wederom de linker lift open en keken we het Franse gezin weer aan. Ach, zei de man kom er bij. Ik dacht dat ze vergeten de kaart voor de scanner te houden. Dit moet je doen anders komt de lift niet in beweging. Nou,… die kwam dus niet in beweging.

En daar sta je op 4 m2 met zijn 6’en, een koffer en een trolley. De noodknop praat wel terug maar had geen effect. Zowel Jeroen als de Fransman konden niet bellen. Kloppen hielp niet. Voor mijn gevoel, ineens na 15 minuten (volgens Jeroen 5), ging de deur open. Andere lift, uitchecken en taxi geregeld. Toen we deze instapte was het Franse gezin nog niet beneden…….. Eerste squid game gespeeld en we leven nog zeg maar haha.

We verlieten het donkere maar droge Seoul op weg naar het busstation. Maar welke? Als je op internet zoekt vind je er 3 en als je dan een appje uit Bonaire krijgt met de melding: “Wij stonden ook eerst op het verkeerde station”, voelt het meteen als hindernis 2.

Ja, ja, hier moet je er uit, zei de taxichauffeur. Goed, dan gaan we lopen. Informatie balie A zegt rechtdoor en in de nieuwe hal zegt informatie Bali B dat je weer terug moet. Nou nee. Ticket machine opgezocht en daar konden we bestelling Jeonju in tikken n. Premium bus, 2 personen, zo’n 3 uur en dat kost omgerekend euro 34,00. Even vragen waar gate 8 is, want ja we hadden maar 15 minuten voor de bus weg reed. U kunt het raden? We stonden met onze rug naar de uitgang.

Prima busje. Ruim en van alle gemakken voorzien. Enige hindernis voor mij was, niet in slaap vallen. Niet gelukt. Net voor de tussenstop was ik weer wakker. En dan hoop je wat drinken te kunnen scoren. Maar alleen koffie en verder zagen we niets dus de bus weer in. Allebei een oortje en podcast F1 aan het luisteren en toen waren we er alweer bijna.

Kleine hindernis. Je staat op verdieping 1f en de taxi is omhoog naar verdieping 1f. Wat willen ze van ons? Nou geen geld verdienen want wederom de eerste taxi wilde ons niet meenemen. Of te kort ritje of … geen idee. Nummer 2 vond het prima maar gaf ons wel een mondkapje. Ivm de smog. Dus……

Het hotel ligt tegenover het traditionele Hanok Village. En we werden zeer verwelkomd door de (let op de spelling, geen tik fout van mij): Gernral Manager, liep ons mee naar de kamer waar alleen de TV gereset moest worden. Mooie lichte kamer maar ivm het resetten van de TV gaan wij wel op zoek naar een ATM

Hindernis wil ik het met noemen eerder een obstakel. Samengevat, in totaal 4 geldautomaten geprobeerd. En bij allen zowel pin pas als creditcard geprobeerd. In de Koreaanse 7 eleven heeft de vrouw zelfs voor ons gebeld. Maar helaas sommige automaten accepteren geen buitenlandse kaarten. Automaat 2 was het ergst. Net als je denkt nu pin invoeren deed automaat niets. Dag pas. In een klein hokje, vol in de zon, gek hè dat je zweet je uitbreekt. Wederom was daar behulpzame Koreaan die het nummer is gaan bellen. Conclusie: No No Working. Automaat werd of afstand gereset en de pas weer terug.

2 Koreaanse meisjes waren behulpzaam naar het zoeken naar een bank, maar was Far Away. Ze liepen lachend weg waarschijnlijk omdat ze Engels hebben gesproken.Goed, de manager zou wel even meelopen maar liep weer naar de automaten waar we zijn geweest. Ach melde hij overal kan je met creditcard betalen.Dus een bank wordt morgen.

We zijn het oude dorpje ingelopen. En wat is dit een andere sfeer. Toch nog maar eens vragen en de laatste ATM die we probeerde was wel raak, bij poging 3 weliswaar. We denken dat we op de verkeerde knop drukte. We kozen steeds Engels maar kennelijk was het de knop Engelse pas, of zo. Enfin, we hebben geld.

Op de 4e verdieping van een café iets gedronken met een mooi uitzicht. Vanuit daar naar het restaurant gelopen waar in 1952 de Bibimbap is uitgevonden.

Bibim betekent mengen en bap is gekookte rijst. Het wordt geserveerd in een kom met warme witte rijst, gegarneerd met gebakken of geblancheerde gekruide groenten en soya saus, chillipasta, eieren, gesneden vlees dat je goed door elkaar moet roeren. Een hap met evt toevoeging van een van de diverse schaaltjes (Pepers, radijs, kimchi) en veel smaken in die ene hap. Wij vonden de smaak wat vlak. Miste zout maar het was een welkome verandering tov van de BBQ die we vandaag niet hebben gezien.

Hotel kamer is top. Licht, ruim en voelt totaal anders aan als in Seoul. Beneden in de lobby staat mooie kunst en een geweldige eettafel, vinden wij. Nu verslag tikken en morgen hopelijk geen nieuwe aflevering van Squid Game.

Groetjes,

Jeroen en Nicole