Dag 05: Tour de Chiang Mai - Stage One

1 november 2023 - Nam Phrae, Thailand

Door de gordijnen zagen we het zonnetje en die is gewoon niet weggegaan. Wel donkere wolken bij de bergen maar de poncho’s bleven vandaag in de tas.

Sunny kwam ons ophalen en gaf ons de laatste benodigde spullen. Oa. hoe de Garmin (navigatiesysteem) werkt, welke routes we moeten aanzetten, de batterij etc etc. Fietsen stonden al in de Songthaew (taxi) en zo werden we naar ons verblijf Little Village gebracht. Daar konden we meteen inchecken. Ach, zoveel bagage hebben we niet. 2 fietstassen kleren. 1 met van alles, poncho’s, zonnebrand, mapje met paspoorten, iPad etc. En de laatste tas bevat alles voor de fiets.

We starten de route 42 km van en naar Little Village. En na 10 min deed Jeroen zijn fiets niets. We hebben elektrische fietsen. De ketting lag er af maar die kreeg Jeroen er meteen weer op. Dus verder met de Lana Country Side route.

In het begin had de naam Lana Highway ook prima geweest. Eerst 3 km langs een snelweg. De weg om de noord zeg maar, met een Max 90 km per uur en daar fiets je dan op de vluchtstrook. Je moet wel want om de zoveel km heb je een oversteekplaats zodat de auto’s naar de ander kant kunnen komen. En wij? Via een zebrapad zonder stoplicht. 1 keer moesten we in de baan van de auto’s staan anders kom je er niet.

Goed ook weer 2,5 km terug langs de snelweg en toen het binnenland in.

Ondertussen de Garmin leren kennen. Een U turn is niet altijd wat we bedoelen maar kan  ook een scherpe bocht zijn. Ik heb het onder de knie.

We reden langs een restaurantje en dat rook lekker. Dus fietsen geparkeerd. We zagen meteen zenuwachtige gezichten. Men kon geen woord Engels. Maar jawel, we willen wat eten. Drank moest verderop gehaald worden. Ook goed. De kaart in het Thais mag anno 2023 met Google translate geen probleem zijn dus Jeroen koos Pad Krapow en ik rijst met rijstnoedels en varkensgehakt boveop. Zo als het klonk zag het er uit en smaakte het ook. Echt lekker als ontbijt / vroege lunch voor euro 1,70!

De omgeving is echt geweldig. Zeker als de lucht blauw kleurt. De rijstvelden, het gewone leven. Heerlijk. Zo gaaf dat we besloten hebben om ook dit jaar weer te gaan fietsen.

Je fietst een kruising op. Een kruising met 4 wegen betekent 3 kansen waar Garmin je heen wil sturen. Echter, wat we ook deden Garmin wilde ons dezelfde weg terug sturen. Om nu 35 km nog een keer te rijden…… Na wat heen en weer gevloek, wees gerust geen relatie therapie nodig haha, besloten we gewoon te gaan fietsen en de route wel ergens op te pakken. Soms moet je inderdaad je gevoel volgen. Na een kleine vertraging van denk 15 min waren we weer op koers. Zoals we altijd zeggen: Kan je leuk vinden, kan je niet leuk vinden maar ‘t is zo!!!

We reden langs de Grand Canyon van Chiang Mai. Geen plan om daa stoppen. Een groot waterpartij met als thema…. Juist. Het zag er zeker mooi uit. Maar daar is  alles mee gezegd. Het werd een korte stop om even uit de warmte (30 graden) te zijn, de dorst te lessen en een sanitaire stop te maken.

Toen nog 5 kilometer naar Little Village. Fietsen onder de opladers en door naar het zwembad. Heerlijk om na het fietsen in het water te duiken. Lekker relaxed. Het is een rustige accommodatie. Het seizoen moet nog beginnen.

Nu we zitten te eten speelt de manager even gitaar. Of omdat hij moet oefenen of omdat hij wil dat de andere 3 huisje niet komen eten en hij vroeg naar huis kan. Nee, zonder gekheid. Klinkt best goed.

Straks lekker slapen. En ondanks dat we 42 kilometer in de benen hebben, voelde dit als een heerlijk ontspannen dag. Beste collega Uncle Steve, dat zal jouw als muziek in de oren klinken, gezien je reactie: Lekker ontspannend zitten op je werk, reisverslag, foto’s en dan lekker aan het werk. Ik hoor niks geks. Altijd leuk alle reacties. Judith, vandaag genoeg posters gezien. De warmte valt mee net als de luchtvochtigheid Klaas. En de andere reacties bevatten een gemeenschappelijk woord: Genieten!!! En dat doen we.

Ps. Voor de liefhebber, er zijn een paar filmpjes geüpload.