Dag 06 tm 08: De Dordogne, Check!!!

6 september 2020 - Tourtoirac, Frankrijk

Vrijdag was een reisdag naar Clermont Ferrand. Zo’n 3 uur rijden vanaf Annecy. Iets langer, als je in Lyon de verkeerde afslag neemt. Wij wilden om Lyon heen, maar gingen dus uiteindelijk dwars door Lyon richting de A89. Eenmaal gevonden was het nog 1,5 uur naar Clermont Ferrand.

Hotel deed meteen leuk aan. Beetje industriële inrichting, leuk. De kamer weliswaar klein, maar het is voor een nacht. Dus Prijs kwaliteit is prima. En waar betaal je tegenwoordig euro 6 voor ontbijtje?

We liepen in 20 minuten naar het oude centrum. De kathedraal en sommigen huizen zijn zwart van kleur omdat ze gebouwd zijn van lavastenen. Het gebied rondom de stad staat bekend om zijn vulkanisme. Door deze oude straatjes gelopen in 30 graden met strak blauwe lucht. Maar we klagen niet!!!

We liepen naar Place de Jaude. Startplaats van de 14e etappe van de Tour de France. De voorbereidingen waren al begonnen. We zien de Tour wel op TV.

Op het dakterras van het Hotel in heerlijke temperatuur de avond beginnen met een cocktail. Om vervolgens te genieten van een goed belegde kaas en worstplankjes. Het ontbijt was ook goed. Wat een leuk hotel was dit.

Na een kleine week was het tijd  om naar Tourtoirac te rijden in de Dordogne. Zodra we de snelweg verlieten werd het een prachtig landschap. Van die landweggetjes waar je volgens de navigatie gewoon 80 mag rijden maar waarvan wij ons afvragen hoe lang je hier moet wonen om inderdaad die snelheid te halen. Veel te vroeg waren we op plaats van bestemming. Alvast gaan kijken waar het huisje stond en daarna op het dorpsplein gaan lunchen. Wat een genot, nu al.

Rond 14.30 liepen we naar het restaurant van Marc en Denise om ons te melden. Na het welkoms praatje reden we naar “La Roseraie”. Wat een plaatje!!! Heerlijk ruim huisje met Franse (en Thaise, door de palmbomen) uitstraling en privé zwembad. Dit komt wel goed de aankomende 2 weken. Vervolgens richting U Mart voor de boodschappen. Wat een kazen, vis, noem het maar op. Nu al keuze stress. Boodschappen opgeruimd en van de avondzon bij het zwembad genoten. Met worst en Franse kaasjes de eerste aflevering van WIDM gekeken. Chromecast doet zijn werk prima

Vanochtend vroeg wakker. We hadden meteen visite. Een klein katje die nadat we de deur open deden weg was.  Ons gevoel zegt: Die zien we nog wel. Helemaal nu we met de boodschappen ook kattenbrokjes hebben gehaald. Weer boodschappen? Ja, weer. Heerlijk zo’n grote supermarkt. Wat eten we morgen? Welke kaas? Welk brood? Welke vis? Welke rilette? Alles binnen voor de BBQ maar omdat het vandaag beetje bewolkt is, net besloten om vanavond in het dorpje te eten (Ney terug van Le Passage, restaurant van Mark & Denise, eigenaren van het huisje).

Temperatuur was vandaag wel Zeer aangenaam. E-reader erbij en met een muziekje En Tour radio, op de achtergrond komen we vandaag wel door. Tot rust komen gaat hier zeker lukken.

Groetjes,

Jeroen & Nicole

1. Willem Krom:
    6 september 2020
    Leuke foto,s Jeroen ,Nicole
    Dit is echt genieten !
  2. Detische:
    7 september 2020
    La vie en France. Heerlijk genieten en uit rusten. En lekkere fromage et jambon mange.