Dag 07: Back to Basic

2 september 2014 - Kuching, Maleisië

Dag 07: Back to Basic

Allebei heerlijk geslapen en rond 06.30 uur wakker. Her en der wat stijf want we lagen bijna op de grond. De hanen hier kraaien de hele dag dus ook in de nacht en de honden, het leek wel of er continue een gevecht was. De katten zijn voor de muizen ivm de rijstopslag en de honden als bewaking.

Wij onder de primitieve douche gestapt. Ach, je bent schoon en het geluid van een rolfluitje tijdens het douchen is altijd leuk. De  kinderen gingen naar school. Ik zag dat Harry mijnzip loc had gepakt en daar alles in had gedaan en mee naar school nam. Harry, Corina en Ivy ( best moderne namen) mochten pas weg als ze ons hadden bedankt. Ze zullen Jeroen herinneren als Angry Bird, hij kon het niet winnen.

Wij kregen ontbijt binnen en weer op de grond. Toast en ei en jam en natuurlijk rijst. De koffie was best lekker en zo konden we om 9 uur gaan lopen. Langs de rijstvelden. Door de jungle en na 3 kwartier schoenen wisselen voor waterschoenen  en de rivier door. Als het water hoog genoeg is gaan ze met de boot nu niet. We hadden allebei een stok gekregen en begrepen nu waarom. Best prettig extra punt om te balanceren want ook nu omhoog en naar beneden. Rond 11 uur waar bij jungle base. Genau, een jongen uit het dorp, en het oude vrouwtje gingen aan de slag met de lunch en wij gingen weer de jungle in.

We hebben de apen geroken maar niet gezien zelfs geen Makaken. Heel sporadisch worden hier orang oetans gespot en wij hadden natuurlijk geen geluk. De weg liep alleen maar omhoog maar : What comes up must go down. Rond 12.30 waren we terug bij de jungle base. Het leek wel of ze meerdere mensen verwachten zoveel eten. Sticky rijst, gestookt in bamboe, rollen en open maken echt lekker. Gewone rijst. Kip op 2 manieren. Beef, mix van courgette en okra. Ik vind dat niets Jeroen wel. De zelf geplukte midi, de soort varen welke word gebakken met knoflook, erg lekker. De kip en vis kwamen ook uit een bamboestam en waren zo gekookt. En verse ananas en dragon fruit (Piatahaya). En dat laatste deed ons goed.

Genau pakte na de lunch een matje wat er hing en begon te schudden. Stuk of 12 fruit vleermuizen. Ja, kennelijk bestaat die soort ook. Hij kreeg er nog een te pakken. Apart. Goed, Schoenen aan en zo begonnen we aan de terug reis. Halverwege stopt Bajang om met Genau en Jeroen te gaan vissen. Ik bleef lekker in de schaduw van nog steeds 35 graden. Gelukkig liepen we niet de hele tijd in de zon. Jeroen kwam snel terug,. Chief en Bajang wilde echt lang vissen en hij wilde mij niet alleen laten. Dus wij met het oude vrouwtje naar de Longhouse. Gelukkig maar want ze zijn nu ik dit tik, 17.30 uur nog niet terug.

Wij liepen lekker verder. Nou lekker ... Zoals Kim al melde in de reactie : pittig Nic ? Ja, voor Nic was het weer pittig maar wel heerlijk om te doen.
Op het moment dat ik echt snap waar het spreekwoord : de laatst loodste wegen het zwaarst, vandaan komt, stopt het vrouwtje en trekt ze even eigenhandig een tapioca boom er uit voor de wortels. Echt, hoe makkelijk zij daar loopt .... Ze vroeg een paar keer of ze mijn rug zak met de waterschoenen moest dragen. Maar, dat kon ik haar niet aan doen. Ik denk dat ze zelf alleen al een kilo of 10 op de rug had. En Jeroen mij maar opbeuren: Nic laatste keer omhoog .... ja, ja. En om 16.15 was de Longhouse in zicht.

En wat vanochtend primitief was, was nu zeer welkom. De douche!!!!!!! Een zeikstraal en een plastic pannetje. Ondanks de straal lekker het zweet weg spoelen. Pannetje vullen en over je heen, echt HEERLIJK!!!!! Ook al sta je half buiten ... En het bier en de cola waren nog redelijk koud.

En wat doen je dan? Nee, geen peukje meer maar gewoon relaxen. Meer als dat kan je hier niet doen. Dus ligt Jeroen naast mij te doezelen en ik ga dat ook maar doen.

Rust, niets, ........................ Luisteren naar de omgevings geluiden.

Groetjes
Jeroen en Nicole

1. Wop:
    2 september 2014
    Tjeee.. Genoeg te beleven daar.... Als je het goed vind ga ik gewoon weer naar de States ;-)

Wop
  2. Olaf En Gina En Femke Van Der Vliet:
    2 september 2014
    Das inderdaad een hele nieuwe ervaring. Maar des te meer waardeer je straks hoe goed we het hebben. Mooi