Dag 07: Foodtour Chiang Mai

21 oktober 2022 - Chiang Mai, Thailand

Na 6 hele leuke dagen in Bangkok zaten we vanochtend om 07.00 uur in de taxi richting vliegveld. Niet voordat ik de eerste felicitaties in ontvangst heb genomen. Waaronder een hele gave van Gina. Zie video op Instagram om te weten wat dat was. (Daar ik vergeten was dat reislogger maar een aantal video’s toestaat). Echt gaaf Gina!!!!! Ook alle andere berichten en felicitatie via welke manier dank. Thanks. Ik voelde me vandaag dan toch een beetje jarig.

Inchecken ging vlot en de vlucht van ongeveer 1 uur en 15 minuten ging ook snel. Of kwam dat omdat ik volgens mij 1 uur en 10 minuten heb geslapen?

Bewolkt en ietsje kouder kwamen we in Chiang Mai. Taxi naar hotel en de was wegbrengen. Rondje gelopen maar we wisten het nog van de vorige keer, Chiang Mai voelt heel anders aan als Bangkok. Het is weliswaar de 2 na grootste stad van Thailand maar omdat alles in het centrum rond de oude stadsmuur ligt zie je alleen maat toeristen en is er in het centrum weinig te beleven.

Dus even relax en toen een de foodtour. We treffen deze vakantie alleen maar rustige oude mannetje in de tuktuk die Sabai Sabai (rustig) letterlijk neemt. Voor 100 bath kwamen we aan bij Wat Lok Molee. Hier hebben we afgesproken met May ons tourguide.

Deze tempel ligt net buiten het oude ommuurde stadscentrum van Chiang Mai en een van de oudere tempels van de stad. (14e-eeuwse tempel).

We kregen een beetje de geschiedenis mee voordat we op weg gingen voor de eerste Food stop. Sukayaki, als ik het goed schrijf. Hier waren ze bij nummer 2, wij hadden nummer 9. Je denkt, bijna maar nee we gingen eerste even ergens anders zitten want het kon nog wel even duren. Vrij populair zeg maar.

De eerste gang, varkens poot. En dan het vlees a la draadjesvlees. Dat was een zeer goed begin en voor mij de lekkerste van de avond. We kregen nog varkensgehaktballetjes, de bekende Thaise worst uit het noorden van Thailand. En dat die laatste lekker is weten omdat Anthika deze wel eens voor ons heeft bereidt. En alvast een dessert. Warme kokos melk of zo met kokos en balletjes van pandan blad. Allemaal prima.

En na een klein uurtje konden we plaats nemen voor de Sykayaki. Rijstnoedel gekookt met groenten en saus en in dit geval vis. Op zich prima maar de gedroogde inktvis maakte dat het dan toch net anders smaakt. Je eet met je ogen.

We liepen terug naar de tempel en stapte in de auto van May om naar de andere kant van het oude centrum te gaan. Daar belanden we in een lokaal restaurantje die qua smaak weer diverse reactie gaf.

Bij Laab denk ik: Kom maar door, maar de noord Thaise versie is net effe anders en meer hoog op smaak. Er liggen verschillende groenten op tafel. Je pakt een blad doet er wat Laab in en …. Vervolgens leek het of ik een hap zeepsop had genomen. Het ene groene blad is het ander niet. Of zoals Jeroen zei, deze is aan de andere kant van de weg geplukt .

De Papaya salade werd geserveerd met 1 peper maar wij weten niet wat men hier speciaal aan vind. Op zich wel lekker.

En toen varkens vlees die je met kleine teentjes knoflook, die nog in schil zitten, tezamen eet. Nou nee. Even zitten kletsen en toen op weg naar wat volgens een bepaalde site de lekkerste soep ter wereld is. Cao Soi.

Soort gele curry soep met kippenpoot, gestoomde en gefrituurde Noodles. Jeroen vond hem lekkerder als ik. Als laatste nog wat dessertjes van eigeel. Het begint smaakt als een aardappelen en daarna komt de smaak van ei  en wordt het zoet. Apart.

Als laatste gevraagd waarom er altijd op de markten eieren op een stokje worden verkocht. Ze hallen het eigeel uit het ei (rauw). Mixen dat met oa soyasaus en stoppen het dan weer terug en wordt soort van gebarbecued / gekookt. Of we wilde proberen. Nou nee, we zitten beetje vol.

May ging de auto halen en heeft ons terug gebracht naar hotel. Daar nog even langs de marktkraampjes gelopen en toen naar hotel. Verslag tikken en uitzoeken wat we morgen in deze andere stad kunnen doen totdat we rond 16.30 worden opgehaald voor het volgende avontuur.

Ps.  Nee Klaas geen schilpaddensoep en het beestje was een eekhoorn. Gelukkig gaat het weer top met mij.

Jeroen en Nicole

1. Olagina:
    21 oktober 2022
    Jeetje toch weer heel anders waar jullie nu zijn.
    Wat zat er in die pan met soort vlees ( marmot)
  2. Klaas de Waal:
    22 oktober 2022
    Buiten de reis en de mooie foto's was dit geen dag om erg lang te onthouden, dacht ik.
    Wel lekker je mond gewassen intussen. In Bangkok was het eten eigenlijk overal van goed tot super, dan is dit wel even slikken (doorslikken)!
    Morgen weer een nieuwe belevenis met hopelijk erg lekker voedsel.