Dag 08: Wat is Tempel in het Thais (?)

22 oktober 2022 - Chiang Mai, Thailand

Chiang Mai heeft een oud centrum omringd door diverse tempels. We besloten een tuktuk aan te houden om ons als eerste naar Wat Si Suphan te rijden. Wat is Tempel in het thais.

Deze werd gebouwd in 1500. De oude structuur van houtsnijwerk is nu echter vervangen door de aluminium en zilveren decoraties aan de buitenkant vanwege verval. Deze driedimensionale kunst portretteert verhalen over het boeddhisme, dharma-puzzels en de geschiedenis van de tempel met als doel niet alleen de religie te behouden, de lokale wijsheid van zilverwerk te behouden, maar ook om de trots van het Lanna-koninkrijk voor de komende generaties op te scheppen. En oké, dit heb ik niet van mijzelf.

In Thailand heb je veel tempels en de een is nog mooier dan de ander. Deze zilveren was er een apart. Alleen mannen mogen de tempel binnen bezoeken. Vrouwen kunnen menstrueren en dat kan de tempel aantasten. Dus… dat respecteren we dan ook.

We hebben nog meer tempels bezocht. De een nog ouder dan de ander maar allemaal even mooi. Wat Phra Sing, de golden Temple. De naam zegt genoeg. Vandaar dat deze tempel een koninklijke status heeft.

Wat Chedi Luang is een van de beroemdste tempels in Chiang Mai. Deze ongeveer 600 jaar oude tempel is een van de hoogste gebouwen in de oude stad. Het is piramide-achtig gebouw, staat midden in het tempelcomplex en is al van ver te zien.

We lieten ons weer afzetten bij het hotel en hebben de was opgehaald. En toen op zoek naar wat eten. Maar, dat is niet zo gemakkelijk hier in de buurt. ‘s Avonds een en al marktkraampjes overdag, bijna geen restaurantjes. We vonden er een en de rijst en gyoza waren smakelijk. Doorgelopen naar de massage en mijn voetjes en benen zijn als nieuw. En of ik wakker ben? Ja, nu wel weer.

Om 16.30 werden we opgehaald door Pit. De vrouw van Etienne uit België, die samen Click to Travel hebben. Zij verhuren fietsen met bijbehorende routes. We kregen een uitleg over de route, de fiets etc etc. Jeroen krijgt de kaart op zijn fiets en die meld bijv bij 3.8 km links. Op mijn fiets zit een metertje en als ik dus 3.8 zie staan dan kunnen we links. Nee, het is volgens Etienne geen relatie therapie maar gewoon 5 dagen fietsen voor dummies. Uitleg over bandenwissel en de nodige info. Met de fiets helmen en tassen werden we terug gebracht naar het hotel waar we eerst wat zijn gaan eten. Om vervolgens de tassen in te pakken. Morgen 08.30 worden we opgepikt en buiten de stad afgezet voor de eerste etappe naar Jasmine Hills.

ps. Nee Gina geen marmot maar varkenspoot. Het eten in Bangkok was inderdaad lekkerder Klaas maar dat mag de pret niet drukken. Er is altijd Chang om het weg te spoelen.

Groetjes,

Jeroen en Nicole