Dag 08: Elephant Village

15 oktober 2015 - Luang Prabang, Laos

Dag 08: Elephant Village

Twee dagen geen internet gehad. We zaten in de jungle!!! Nu dag 8 straks dag 9 en 10.

Keurig om 08.30 werden we door Sak, onze gids opgehaald. Nog 2 Engelse ophalen en door naar Elephant Village.

Laos was vroeger het land van de olifanten. Toen leefde er meer dan een miljoen. Door dat de lokale bevolking op ze ging jagen is dat aantal nu gedaald tot 1600 waarvan er 550 in de houthandel werken. Daar de houthandel ook aan het mindere is door alle moderne technieken bestaat de kans dat de olifant aan het uitsterven is of werkloos wordt. En wat dan? Ze worden of aan de hoogste bieder verkocht of anders ....... Nog erger. Om dit tegen is Elephant Village ontstaan. Het toerisme draagt bij tot het redden van de olifanten. En ik moet zeggen dat Doen ze hier op een gemoedelijke manier. Geen kettingen, geen stokken alleen maar de stem om bijv tegen de olifant te zeggen dat hij kan gaan lopen etc. Net als de oerang oerang opvang in Borneo ze leven beschermd in een heel open gebied.

Toen we aankwamen kregen we eerste de taal van de Olifant te horen. Pie Pie is lopen. Kwa Kwa links etc. Toen hebben we middels een bootje de bagage weggebracht naar de kamer. Terug bij het kamp hebben we kleine tocht gemaakt op de olifant. De tocht ging door water en langs het camp. Bij terugkomst banaan gekocht en aan Hongkhong zo heet de olifant gegeven. Die zag de banaan eerder dan mij en voor je het weet is alles weg. Het is voor hun een snack.

Vervolgens zijn we middels boot bij de twee kleinste gaan kijken. Maxi was pas 2 jaar. De kleinste worden apart gehouden omdat ze nog niet in de groep kunnen aarde. Ze zijn weliswaar in de natuur geboren maar wel beschermd.

Het lunch buffet was prima. En als de lunch voorbij is, is dat het sein dat de toeristen die blijven slapen de olifanten terug naar de jungle brengen. Al zittend op de nek. Wij schijnen toch iets lichter te zijn dan Het hout wat ze in het verleden diende te sjouwen. En dan de hele dag. Dwars door het water naar de overkant waar we ze morgen weer gaan ophalen.

De boot in naar Tad Su waterval. Mooie bootrit. De natuur is hier geweldig. Midden tussen de bergen ... Gewoon mooi. Waterschoenen aan en het koude water in. Eenmaal door en het is echt heerlijk. Op ons terrasje wat gedronken en genieten van de stilte en het uitzicht.

Het avondeten was ook prima verzorgd. We begonnen met een schaaltje van zeewier met sesam. Erg lekker. Verder een bordje vlees en een bordje groenten met rijs en een bordje gefrituurde vis. Die laatste hebben we gedeeld met 2 katjes. Konden het niet laten.

Na het eten Ong. 10 minuten lopen naar onze kamer. Het was pikkedonker. Gelukkig had ik mijn eigen zaklamp en een man die gelukkig tot 3 toe en spin wist aan te wijzen op de grond. Alleen ze waren volgens Jeroen niet groot genoeg voor op de foto.

Nu kan ik heel cliché tikken : en toen kwam er een Olifant met ....... Maar dat doe ik niet dus ... Welterusten !!!!

Groetjes,
Jeroen en Nicole