Dag 09: Olifanten wassen en trekking naar een Khmu Village

16 oktober 2015 - Luang Prabang, Laos

Dag 09: Lange trekking naar Khmu Village

Om 07.15 zaten we in de boot om de olifanten op te halen uit de jungle. Geweldig uitzicht en zo de rivier in. Ze maken zich zelf heel vies met zand en modder en bladeren om zo de insecten weg te houden. Al zittend  op de nek konden we ze schrobben en overspoelen met water. Die van Jeroen had er zin in en bij het woord shower ging zijn slurf onderwater en kreeg Jeroen zijn douche. Die van mij kwam niet verder dan zijn snuit op het water te slaan. Het was geweldig om te doen.

Terug naar de kamer om te douchen en de tassen te pakken. Ontbijt en toen stond onze nieuwe gids Lee ons op te wachten. Samen met hem, Dan uit Zwitserland en John uit Engeland begonnen we om 9.45  uur aan de gemiddeld 6 tot 7 uur trekking. Het begin was goed. Schoenen uit en dwars door de modder. En de natuur werd mooier en mooier. We stopte bij een klein dorpje en de eerste ballonnen zijn uitgedeeld.

De lunch was in het tweede dorp. Een Hmong stam. Daar kregen we in bananenbladeren onze noodles met rijst. Ook hier vielen de ballonnen in de smaak. En het meertje ... Dat was het bad voor zowel een jongetje als een wild zwijn.

We gingen weer lopen en  Lee  wees ons twee bergen aan waar we tussen door zouden lopen. Dat leek onmogelijk maar alles is hier groter of het lijkt zo. Langs rijstvelden en echt het werd mooier en zwaarder althans voor mij. Vooral omhoog ging mij moeilijk af en Gelukkig stopte we geregeld. En ook John had het moeilijk. In de verte zie je 3 huisjes en je hoopt.... Maar nee dat zij de huisjes van de werkers in het rijst veld maar we lopen er zo wel langs meldt Lee. Ja voor mijn gevoel lag dat echt ver weg.

Na wat afgekoeld bij een kleine poel kwamen we rond 16.30 bij het Khmu dorpje. Lao beer werd letterlijk Lauw bier maar ondanks dat smaakte het goed. Onder de primitieve douche : ton met water en een emmer. Maar echt wat knapt een mens daarvan op. En toen het dorpje ingelopen.

Later hoorde we dat hier 80 families leven en toen snapte we de stroom met kinderen die uit alle richtingen kwam aan rennen, nadat we 1 balon te voorschijn haalde. Geweldig. De fluitjes viel ook in de smaak net als de ratels. Alleen op een gegeven moment weet je echt niet of een kindje al iets heeft gehad. Ze staan met een onschuldig gezicht je aan te staren. De een heeft echt niets gehad en de ander had de ballon en ratel achter in haar rok gestopt. Maar dat had ik gezien. Ook maar de stuiterballen gepakt.

Met de balon even gevoetbald. Peng en Wetpa leren kennen en die lieten me het dorpje zien. Heel even want de dierengeluiden van Jeroen op zijn telefoon waren belangrijker. Hoe blij kunnen kinderen zijn.

Samen gegeten en nog wat nagetafeld met Lee en gelachen mede om John. Hij en Dan zijn een goed gezeldschap. En nu ? Nu .... In het donker, het verslagje tikken onder een hele mooie heldere sterrenhemel. Om 20.15 hopen dat we in onze houten hutje kunnen slapen. Praktisch op de grond.

De foto's staan in 2 mappen: Olifant en Trekking. We hebben te veel foto's om te laten zien en te weinig om echt te laten zien hoe mooi het vandaag was. Tussen 2 bergen door, omhoog omlaag maar Geweldig !!!

Groetjes,
Jeroen en Nicole

1. Corina:
    17 oktober 2015
    Wowww, wat een geweldige tocht hebben jullie gemaakt! Zie er waanzinnig mooi uit en wat een indrukken! Have fun!
  2. Het Powerblok:
    17 oktober 2015
    Ohhhh wat krijg ik van jouw verhalen zin om te reizen! Wat zijn die olifanten fantastische beesten he :-)

Geniet! x